18 July 2009

TELEVISI





Tv dengan diri gua memang takboleh dipisahkan. Daripada gua melepak tak tentu hala ada baiknya gua duduk rumah layan tv. Sudah menjadi kebiasaan bila menonton tv gua akan on kan radio, on kan PC layan mp3, main gitar dan sekali sekala selak majalah dgn suratkhabar. Tontonan tv tetap takkan terganggu dengan perkara perkara sampingan tersebut. Mungkin gua dah lama training ini sarkis pun dah jinak.

Ada sekali tu tv gua sudah rosak, suara dia tak keluar, gambar ada, tapi gua macam boleh faham gerak mulut org yg tgh bercakap dalam tv tu walau hakikatnya gua takde pun skill membaca dari gerak bibir, gua siap boleh lagi layan tv bisu tu dekat 2bulan gua tak betulkan, itu pun setelah gua disound oleh jiran gua yg kepoh tu kata gua ni perangai pelik tgk tv takde suara.

Kalau tgk tv cerita semua gua up to date, kalau makcik makcik kilangmate tanya apa cerita episod samarinda malam tadi senapas je gua cerita dgn diorang, kalau cerekarama tu celah jari je semua scene gua ingat.
Semua cerita gua layan, prison break, lost, heroes, rancangan memasak bj kadir, lawak alias kadir dgn amat stokin, najip ali, chef wan, martha sterwart, topgear, filem tamil, filem hindustan, amriken idol, malaysian idol, akademi fantasia, lawak king, senario, wong fei hong, jetli, jeki chan, padayapa, wrestling, badminton, snooker, muzik muzik, mtv, grammy award, chanelV, majalah 3, deko bersama eric, aksi mat yoyo, anak anak sidek, edisi siasat, kluangman, jalan jalan cari makan, konsert jom heboh, berita tamil, sembilu kasim, gerak khas, intan, ho chak, buck rogers, battelstar galactica, voltron, transformer, tom and jeri, tom tom bak, hari ini dalam sejarah, hmi, sekapur sireh, nona, wanita hari ini, pramlee, a.r badol, prebet tawil, kipas lipas, kanak kanak disney, pendek kata apa je siaran yang ada dlm tv tu semua gua tengok. Gua boleh hafal jalan cerita, nama pelakon, nama watak, nama pengarah dan nama penerbit.

Kalau lagu lagu ni jgn cerita la, nota muzik belum masuk bar ke empat gua dah tau artis mana yg nyanyi, tajuk lagunya, semua nama ahli band gua hafal, posisi apa diorang main, discography album gua ingat, jenis alat muzik, jenama gitar dan amp siap dgn setting sound diorang pun gua tau, bila album baru nak keluar, album belum rilis pun gua dah boleh dapat download, mana ceruk internet gua boleh masuk carik mp3.

Bab tengok tv, dengar lagu, memang champion, cuba bab mengaji quran, mula la mengelabah tak tentu hala, penyakit parkinson tiba tiba datang, terketar ketar, terkedu kedu, tergagap gagap, habis tunggang langgang ayat quran gua baca. Macam mana lah cekgu bustani tak marah, kalau dia hidup lagi mau melelas bontot gua kena libas dengan rotan! Sekian.

No comments: