31 July 2009

PUNCA






Sedang gua asyik melayan HMI, sedap jugak suara saripah aini nyanyi lagu bunga tanjung, mendayu dayu. Dari kejauhan sayup sayup gua dengar bunyian yg sedang menuju masuk ke halaman rumah.


Preet preet tet tet tet Preet preet tet tet tet


Itu bunyik motor vespa fendi salim, entah apa merepek datang rumah gua malam malam ni.

“hello izit me u looking forrrr” kedengaran suara fendi salim memberi salam versi lionel ritchie.

Mak gua dah start membebel, bila pulak gua berkawan dgn budak negro.

Gua terus lincah keluar depan beranda, “apahal jeng?? Saripah aini tak abis lagi ni”

Fendi salim dgn mata merah menyala ala serigala menjawab “khidmat anda diperlukan”

Tanpa berfikir panjang gua terus lompat duduk atas motor yamaha cup bapak gua, tanpa mintak izin gua terus start jalan.

Rupanya kat taman nira ada band kerja kawen tgh perform, diorang dah nak rehat setengah jam, so bagilah kat siapa siapa yg ada band sambung main sekejap.

Gua bincang dengan bandmate lebih kurang, kitaorang nak cover lagu nirvana anuresyum, school dan smell like tin speret.

Posisi bes gitar Zahar, dramer fendi salim, vokalis mat mbek yg gua ragu ragu kemampuan dia menyanyi dalam tune yg betul, gua spt biasa posisi lead gitar.

Kitaorang terus masuk bawah kemah menuju ke posisi masing masing. Gua terus capai gitar karen yg ada kat situ, harapan gua nak pakai fender jaguar musnah, gitar cap ayam serama je yg ada. Gua setting tune semua tali kasik betul, gua jeling kat zahar, bes gitar kena sama tuning dgn lead gitar baru betul, biar main mcm gampang yg penting tuning kena tepat, kalau tak sumbang mambang jadik bunyik nya nanti.
Sebagai pemain gitar yg handal, pick gitar kena sentiasa ada dlm poket seluar, cuma gitar karen je yg gua belum nak ada lagi.

Amp gua kasik setting sedap sedap, aim crossfire ajar gua dulu kalau nak dpt sound distortion yg sedap, sound kosong kena crystal clear, gua pulas knob high ke pukul 3 jgn pulas habis nnt bunyik pasir, middle gua kasik pulas habis sbb bila tekan distortion pedal gua still boleh dgr lagi kord yg gua petik, knob low gua pulas ke pukul 12, jgn byk sgt sound bass nnt berdengung. Gejet boss metalzone sudah tersedia ada, kat malaysia, gejet metalzone ni lah yg menjadi pilihan utama ahli muzik, sedang sedang murah dan senang carik sound, gua ejas lebih kurang, knob distortion gua pulas habis kasik bunyik sustain.

Fendi salim dah siap sedia duduk dkt set dram yg kerusinya seperti kerusi warong kaler putih siap tempat sandar sekali, kalau Dave Lombardo nampak mesti hati dia sayu melihat nasib ahli muzik dunia ke tiga, takpayah nak ejas ejas nak setting setting bunyik dram, kata punk.

Gua tengok mat mbek tengah kucar kacir setting volume mikrofon, kasi sound sedap katanya. Setahu gua mikrofon fungsi dia sebagai pembesar suara, bukan boleh jadikkan suara lu lagi sedap.

Gua jeling bandmate menandakan semua dah ready, lagu pembukaan aneurysm sedia dimainkan, gua kasi 4 power kord intro terus tekan pedal distortion, mengaum brader amp marshall 60watt mintak ampun, band bermain semi-tight dan amat bersungguh sungguh, budak budak dalam moshpit dah macam babun kena cili terkinja kinja berjoget tolak menolak antara satu sama lain, dasat, tengok konsert crossfire kat funfair pun diorang tak joget macam ni.

Turn mat mbek masuk verse pertama, “kamon baybay do da tuis! Nawwww!! Ower duit hat a feit! Nawww!! Lov u so munch make mi seakk!! Naww!! Bit me ader meh! Biden biden! Bit me ader meh! Biden biden!!”
Mat mbek gaya memang kobain abis, kasut allstar, seluar lusuh koyak kat lutut, baju petak petak, rambut karat. Tapi nyanyi je tak macam kobain, sumbang mambang, ikut sedap rasa, tajuid nahu tunggang langgang, kadang kadang gua dgr mcm dia tengah baca sajak pun ada, parah parah.

Tak sampai verse kedua tiba tiba dkt moshpit ada budak sudah bergasak, bertinju tak tentu hala, keadaan menjadi kecoh bila budak yg kena tumbuk panggil geng, daripada majlis joget joget dah jadik royal rumble, beberapa otai sudah masuk leraikan, sempat jugak otai merasa menyiku budak budak yg bergaduh tu.
Tuan rumah suruh kitaorang stop perform, apacerita ni?? Lagu ada lagi yg belum main ni. Tuan rumah suruh band kerja kawen main balik, fendi salim termenung one corner, kecewa agaknya. Gua terus start motor meluncur pulang, dalam perjalanan terbayang bayang saripah aini.

Seminggu sudah berlalu, kisah gaduh masih lagi jadik buah mulut orang kampung, banyak cerita yg gua dengar, budak yg kena pukul aritu tak puas hati buat repot polis, budak luar rupanya, band gua katanya menjadi punca utama budak budak bergaduh walhal punca utama ialah dadah dan arak, mat mbek sudah join band rock leleh udin bopeng, dia cakap suara dia tak sesuai dgn konsep band gua, gua lebih banyak menghabiskan masa menonton tv dirumah, fendi salim ada call dua tiga kali ajak lepak port dadah tapi gua malas nak layan, bapak gua sudah sound gua jangan main band lagi, dia suruh gua join tabligh. Sekian.

4 comments:

NEOFISHY said...

wa mmg respek nirvana, respek dari segala segi especially kurt cobain simplicity dgn dave ghrol punya drumming skill, tapi wa memang dari dulu susah nak paham grunge beb....grunge yang wa bleh betul2 masuk pun butterfingers jek....yg lain mudhoney ke apa ke wa susah....

RADIOHEAD JUGAK TERBAIK!

Abang Dozo said...

butterfingers bukan band grunge. belum sampai tahap tu lagi.

radiohead takde kena mengena dengan grunge :)

NEOFISHY said...

radiohead memang bukan grunge...sapa kata radiohead grunge?

butter bukan grunge ek? sebab tuh wa tak paham grunge!

de8soul said...

hahaha...