15 July 2009

PENANTI SETIA





Tahun 2000

1st time gua register line meksis ni punya la merepek mahal rm250, itu harga kalau lu beli sekali dgn handpon, kalau beli line je mau jejak rm400. Beratus jugak duit gua habis beli handpon dgn line, yg peliknya banyak jugak duit gua time tu, kerja kat bandar takde handpon tak IN brader zaman tu.

Gua terus sambar handpon nokea 3310, saiz dia pun sedap sedap tangan memegang, zaman tu lagu poliponic lagi, lagu memang mcm gampang, lagu sarkis la, lagu koboi la, nak dengar lagu siti ke, slayer ke pegi dgr keset la. Wallpaper lu jgn harap la nak letak gambar muka awek ke, gambar badak ke, yg ada cuma gambar versi dot pixel, yang sekali sekala ada lah design mikimouse la, beruang la, kalau dapat logo superman mmg dah kira cool lah.

Nak topup prepaid paling sikit 60hengget, limit sebulan, kadang kadang tak sampai seminggu dah habis. Abis kalau asek nak topup je nak makan apa??

Zaman tu syarikat line handpon tak byk lagi, seingat gua cuma meksis, adam dgn tmtouch. Peh dia punya cas mmg mcm sial punya mahal, call 1minit 60sen, 30sen 1sms, jgn nak merepek la begayut lama lama, tu yg timbul sistem “pancing”, bukan memancing ikan tapi memancing panggilan. Tekniknya dail nombor kawan yg anda ingin berbual itu, dgr bunyik nada dering lepas tu letak. Kawan anda akan mendapat miss call, kalau dia seorang yg berhati mulia mcm gua ni akan mendail semula nombor tersebut utk bertanya khabar. Keuntungan bagi anda, kerugian bagi rakan anda.

Walaupun begitu gua tak pernah miss telefon mak gua seminggu sekali kat kampung tanya khabar berita, masak lauk apa, dah tgk cerita hindustan kabi kusi kabi gam ke belum dan lain lain.


Tahun 2009


Pejam celik, pejam celik dah 9tahun gua pakai nombor handpon meksis ni. Tak pernah bertukar turutan nombor apatah lagi ke talian telekomunikasi jenama lain, memang gua seorang yang setia. Gua tengok orang lain tukar nombor handpon dah mcm tukar spender, semua line dia pakai. Gua bukan taknak tukar kepada line yg servisnya lagi baik, saja malas.

Handpon semua canggih canggih sekarang sampai tak terkejar ada MP3 player, GPS, video call, kamera, MMS, internet, tiga empat bulan ada je model baru yang masuk pasaran, lu sediakan duit je la. Kalau tak kerana hadiah kawen dapat handpon, mampos sampai sekarang gua pakai lagi nokea 3310 tu.

Ringtone jgn cerita la, dah mcm kedai keset ajak bastend, cakap je lagu apa, oldies, bollywood, rock, metal, yuna semua ada dalam handpon. Lagu ringtone kena ikut mood brader, pagi lagu salih yaakob pisang panas, tengahhari lagu tamil mukka naka, petang morrissey everyday like sunday, malam goyang inul, masuk tidur lagu madu tiga, macam sibuk sangat je 24jam orang nak call ingat lu joe jackson apa.

Line telefon dah banyak sekarang, bayar 10hengget dah boleh dpt line. Prepaid 2hengget pun dah boleh topup, limit line sampai 5tahun diorang takkan kensel tau. Macam macam plan syarikat telekomunikasi ni kasi, call awek free lah, sub line kasi family menber sebulan bayar 20hengget telefon sampai kejang pun ada, ikat 2tahun bayar line siap dapat handfon hebat macam komputer riba pun ada, call cas pun dah murah 1minit dua tiga sen je, 1sen 1 sms, peh macam macam lah diorang promosi ni.

Mana ceruk lu masuk coverage memang tiptop. Parit yani membawak ke linau besar full bar brader!!


16 July 2009

Apacerita ni jeng, duit sewa rumah bila nak masukkan, lu ingat rumah gua tu rumah baitulmal apa?? Kalau gua sound lebih lebih lu cakap gua ni tuan tanah kedaung. Yang gua baran tu bila gua call lu angkat la bagitau apa problem, gua sms lu replay la balik, lu reply taip huruf "K" pun gua faham apa!! Kalau ini macam lah gayanya, memang takde harapan lah gua nak merasa pakai kereta honda civic type R!! Sekian.

No comments: