24 July 2009

Hujung Minggu

Hujung minggu (Sabtu & Ahad) adalah hari yang aku boleh rehat-rehat dan buat aktiviti-aktiviti non protokol di rumah kalo tak berjalan sakan. Kebiasaannya memang aku lepak ngan bini laa. Tolong kemas katil, kemas rumah ala kadar, siram pokok dan basuh baju. Tapi aku tak pernah basuh motor komando aku pun. Masa siram pokok, aku tertoleh kat motor komando. Seolah-olah motor komando itu kesedihan kerana dirinya tidak pernah dimandikan seperti pokok cili kampung yang selalu disiram oleh aku. Tapi aku sangka baik aje iaitu; motor komando aku dah dilatih seperti John Rambo. Tidak tahu akan erti takut, kesakitan dan yang paling hebat..... Tidak tahu akan erti dibasuhkan.

Akan tetapi, ada masanya bini aku tak ada full time pada hujung minggu disebabkan penglibatannya dalam aktiviti-aktiviti di sekolah. Jadi, aku akan habiskan sedikit masa dengan aktiviti-aktiviti secara solo tanpa keluar dari rumah. Aktiviti-aktiviti yang aku dah buat sebelum kahwin. Masih lagi buat pada masa sekarang. Cuma tak agresif masa bujang dulu laa.

Berikut adalah aktiviti-aktiviti yang dilakukan bila bini tak ada full time atau kursus pada hujung minggu:
Inilah studio kecik aku. Tiunnggg... Tiunngg... Tiunnggg, Jit... Jit... Jit..., Grrreenggg dan twang sorang-sorang. Masa dulu aku telah berazam; aku mesti ada studio kecik sebelum kawin..... Dan inilah hasilnya. Aku tau lepas kawin aku tak akan dapat upgrade set-set ni. Dan sekarang budget lebih disalurkan untuk kegunaan keluarga. Bila nak metal, grind, eksperimen, pop, blues, jazz dan rock kangkang, semua setup dah ada kat situ. Cuma semua string kat gitar-gitar tu dah berkarat tak bertukor. Gejet-gejet pulak lebih separuh daripadanya masih ada kotak plus ada manual instructions. Ada satu gejet made in Jepang brand Maxon Multimode Delay model DM-01. Paling vintage dalam simpanan aku. Boleh check kat ebay kalo nak tau harga second-hand sekarang. In case kalo hati aku diketuk dimainkan perasaan atau dah sampai seru, sekurang-kurangnya aku dapat jual sebagai good seller. Dengan syarat balasannya mestilah dengan good buyers dan bukannya low ballers. Tak pun aku sedekah terus (Ye ke?). Tunggu je lah.

Aku akan landing kat area ni kalo aku nak layan dvd atau video games. Aku paling kerap layan xbox360. Xbox first version aku ada lagi. Cuma ianya dah dislot kat bilik belakang dengan tv lama aku. Memang aku tak boleh berhenti layan xbox sehinggalah bini suruh stop. Tapi tak lama lepas tu, aku sambung main balik. Bini aku pun layan xbox360 jugak tapi dia paling layan Fifa 09. Menyesal gak aku ajar dia game bola ni sebab dia dah terrer dan selalu titik aku. Serius beb! Lain dari tu, dia layan game Monopoly. Aku pulak tak bosan-bosan layan GTA IV, Burnout Paradise, COC Red Alert 3, Facebreaker, Mortal Kombat vs. DC Universe, Afro Samurai (Samuel L. Jackson memang cara para!) dan game perang-perang macam Brothers In Arms, Call Of Duty, Battlestations, Medal Of Honor dan macam-macam laa. Memang aku minat game perang-perang ni sebab cita-cita asal aku nak jadi asykar Melayu tetapi tak boleh sebab rabun. Aku jugak nak sangat main Guitar Hero tapi main pakai wireless controller biasa tak syok. Kena main gitar dia jugak syok. Ada jual satu set. Maksudnya, ada gitar, drumset dan microphone. Barang ori dan all in a box tu harganya dekat RM 800. Yang tu aku nak beli tapi aku terpaksa rilek dulu sebab tak ada budget untuk tu. Sekarang ni aku tengah tunggu game ni



Ada Jack Black. Hahahahaaa.....

Aaahhh..... PC aku yang masih bertahan sejak dari tahun 2003. Intel Pentium 4 aje tapi performance masih tip top. Budget aku kureng masa tu. Jadi, aku pakai motherboard Biostar tapi memang ok lagi sampai sekarang. Aku memang guna untuk Autocad, Photoshop, Illustrator, SketchUp, buat master demo lagu, rekod gitar, buat track by track dan yang paling utama digunakan sekarang ni; Internet. Segala sumber memang senang dapat. Maklumat yang seimbang, tinggal buat pilihan mana yang buruk dan baik. Surat khabar harian pergi mati. Siaran TV pergi cium punggung aku. Memang bagus ada internet kat dalam rumah. Aku kurang download tapi aku suka membaca dari internet. Lebih-lebih lagi bila dapat peluang menulis dalam blog Komunite Lusuh Jalanjenang. Kontribusi minoriti dari Batu Pahat, Johor.

Itulah aku di hujung minggu. Kalo aku senang lagi dari segi masa, aku akan menulis lagi.

1 comment:

tora corgan said...

wei itu gitar olskool pop yeh yeh takmau kasi betulkan ke?? takmau kasi gua la!!