06 July 2009

JERITAN BATIN SEORANG PUNK ROCK KER??

NOTA: Ini adalah entri remix. Entri asal ada di sini.







Rancid – and out come the wolves



Yeah punkrok I loike! Full energy! Memang tak syak lagi! 1st time album ni keluar wa mmg suka abis hafal semua lagu siap dgn chord gitarnya sekali tau. Band pertama gua dulu(sebenarnya ini yg kedua, yg first band rock kapak, gua mengambil keputusan beralih genre muzik sebab gua kecewa tak boleh pakai seluar ketat spandex ala aim crossfire, jgn tanya kenapa tau!) slalu jaming lagu diorg khatam album ni.
Tu dulu la masa budak2 hingusan tp skrg kitaorg dah main genre teknikal doom.


Banyak kenangan la tentang album ni...


KISAH 1: masa zaman tu internet kat BP mmg takde lagi la, kalau ada pun wa taktau pakai lagi pun. Nak carik lirik diorg nak jaming ni, bukak kulit kaset tu ada lirik tapi tulisan mcm taik tak paham, serabai sana sini, biasala kata punkrok kan kan.

Solution: kasik photostat besar kan baru boleh nampak then salin la kat buku lirik latihan sekolah, gua hafal lebih kurang pastu pergi jaming.

Tahun 2004, dah tak jaming lg lagu punkrok, gua dgr cerita punk rock dah mati, gua cari jugak mana kuburnya, tak jumpa pulak, ni mesti kes budak budak suka baca majalah galaxy ni. Gua kemas bilik terjumpa balik buku latihan lirik tu bawah katil,
so check la kat website rancid lirik sebenar diorg, peh hancur semua salah, yg betul cuma part chorus je!!!!

KISAH 2: Hati membara nak jaming lagu rancid ni. Port jaming kat summit parade. Lagi 10meter nk sampai kedai jaming kena cekup dgn polis apalagi berangkut ar kebalai naik van biru busuk tu.
Sampai kat sana kena kawat cam kes rogol!cibai kia! Menakung kat balai 5jam, nasib baik tak sangkut. Gua dah terbayang kalau sangkut ni ada harapan gua masuk sekolah nama orang putih dekat melaka, sekolah henry gurney.
Dramer gua muka dah putih pucat toreh takde darah, wa sound apasal jeng? “dlm kocek wa ada sepeket upjohn la” Pergh! Celaka punya dadah!!!

KISAH 3: port jaming kat summit parade tu ada 2 kedai je. Band yg slalu jaming kat situ semua main lagu rockapak. Gua bukan nya tak suka rock kapak, gua minat apa, tapi gua kan darah muda, gua pun sekali sekala nak rasa jugak cita rasa baru, gua rebel apa!!

Bila kitaorg jaming main tak ingat, ketuk dram gila babas, sound gitar kuat gila biasala punkrok apa.

1st 2nd time ok la. Masuk 3rd time trus kena banned dgn tauke jaming.

Solution: suruh member lain tolong booking jaming, bila tiba masa masuk sorang2 cover line. Apek tu nak ckp apa kan dah jaming duit dah bayar takkn dia nak halau.

1st 2nd time ok la. Masuk 3rd time apek tu matikan master suis letrik.
Kalau setakat gelap tu boleh hidupkan lilin lagi nyanyi dalam samar samar, abih amp gitar nya dah mati nak bunyik apa? pakai mulut??? Sekian.

No comments: