29 April 2008

DARI CATATAN MEMORI ABANG MAT TORA – MEMORI BATANG BETIK

*segala nama watak dan tempat telah ditukar mengikut kesesuaian masa agar tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak yang terlibat secara langsung mahupun di belakang tabir.



PAK MAUN: celaka punya budak budak ni!!! Habis pokok betik aku dikerjakannya!!kanibuu!@#$%^

ABG MAT TORA: takde apa apapun pun saya tengok pokok betik ni, Sihat je!

PAK MAUN: mmg la pokoknya sihat je, buahnya pun banyak tak terusik. Cuba kau bundarkan matakau tu tgk mana pegi semua batang betik tu, habis togel tinggal pucuknya je!! Takkan la yang masih hijau pun dah gugur ke tanah?pelik kan?

ABG MAT TORA: ala budak budak amik nak buat kerja sekolah seni lukis agaknya tu

PAK MAUN: tuih la!! Ni mesti kerja budak budak dadah ni!!!#$%^&*()




Rasanya dah hampir 10tahun peristiwa itu berlaku tapi masih lagi terngiang-ngiang dialog-dialog tersebut setiap kali aku melalui kawasan kebun rumah pak maun. Walaupun kampung aku takde pun anak dara cantik mahupun makjanda gurih tapi kawasan kebun rumah pak maun adalah tarikan utama dalam kampung aku, tempat yang paling indah untuk aku melepak setiap hari bila balik sekolah. Kebun pak maun bknnya ada kolam renang atau feris wheel tapi dipenuhi dengan pokok buah-buahan rambutan, duku, rambai, pulasan, jambu air dan buah naga. Pak maun tu mmg tuan tanah kedaung, nama dia nak bersedekah buah-buahan tu pada org kampung memang la takde inikan pula nak melawe ajak-ajak ayam jangan nak mimpi la haram jauh sekali. So aku dgn beberapa budak godak parit yang lain telah bertekad untuk merembat apa je yang ada kat kebun buah dia bila ada peluang terbuka. Tapi aku bukannya nak crita pasal pak maun kedaung tu, teruskan membaca.


MAT GANJA: fuhhh hoyeh yam bo yam lau lau weh!!!! Kalau kena damos ni tak pakai batang betik tu bukan hisap dam tu hisap tetek!!!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ASISTEN MAT GANJA: ahh lu lain apa lu otai, lu kena damos dah mcm makanan ruji, biar harga beras naik 10kali ganda lu pedulik apa janji ada damos lu bole hidup 10tahun lagi apa..

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ABANG MAT TORA: lu dgn batang betik dgn damos memang dah sinonim dah tak dpt dipisah kan mcm lagu getaran jiwa tu apa

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

MAT GANJA: fuhhhhh lu org tau tak wa punya impian nak jadik mcm peter tosh dkt cover kaset dia bergambo bawah pokok ganja sambil kena bal!(sori abg mat tora blum khatam lagi blajar letak gambar dan hyperlink kat blog ni so lu org search kat amazon.com la gambar cover album peter tosh tu eh)
Tapi wa taknak bergambo kena bal wa nak bergambo sambil kena ogah batang betik baru cara!!!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

MAT GANJA: wa tengah save duit ni nak pegi jamaica, lu orang tunggu la nanti.

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ASISTEN MAT GANJA: ahhh lambat la tuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

MAT GANJA: ala pelan pelan kayuh alon alon. Wa kalau nak cepat kaya dah lama boleh ngan tolak damos ni, tapi biasala kan risiko dia. Bukan sebab risiko kena angkut ngan “air”, biasala buat kerja jahat ni mesti lah balasannya pun jahat jugak. Tapi sbb risiko wa tak boleh balik modal rolling, yelah seperti yg lu orang sedia maklum damos tu bknnya wa tolak tapi smua nnt habis wa hisap sendirik, rabak la wa ni macam!!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ABANG MAT TORA: lu kalau gi jamaica lu kena buat rambut rasta beb baru kena!!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

MAT GANJA: mana boleh beb buat rambut rasta nnt solat dgn mandi wajib tak sah apa

ABANG MAT TORA: pergh budak sekolah khas la katakan

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu


Abang mat tora terpaksa edit kerana perbualan separuh sedar tersebut berlanjutan selama beberapa jam yang hanya dipenuhi dengan gelak ketawa tanpa motif(F.Y.I abang mat tora tak pernah kena ganja atau apa apa jenis dadah pun sebab abang mat tora ni XstraightXedgeX pemakan daging . Tapi kenapa abang mat tora boleh lepak dengan budak budak dadah tu? Jawapan nya mudah saja 1.aku tak hensem 2.aku takde duit 3.aku bukan vokalis band hatko)

Pernah beberapa tahun lepas, matganja berjumpa dgn abang mat tora menyuruh membelikan cd peter tosh tersebut jika ke tower records kl maklum la abang mat tora ni selalu ke kl untuk urusan kerja dan juga undangan band abang mat tora bermain di majlis kerja kawen. Kerana mengikut kata beliau kaset orang dah tak pakai lagi skrg smua dah upgrade guna cd sound kualiti pun lagi sedap. Dia juga nak jadikan cd tu salah satu drp koleksi barang simpanan peribadi rare beliau.
Namun begitu hajat beliau tak kesampaian kerana abang mat tora hanya dapat jumpa cd peter tosh tersebut dlm versi kulit album yang telah ditapis. Sila ikuti perbualan telefon antara abang mat tora dgn matganja.

ABANG MAT TORA: heloo brader wa jumpa cd tu tapi cover album dia dah kena tapis daa

MAT GANJA: ni apabrg nak kena tapis plak, bknnya dia nyanyi ada lirik lucah ke mencarut ke!

ABANG MAT TORA: pebenda apa plak lu taknampak apa cover dia gambo bawah pokok ganja kena bal tu mana boleh lu ingat ni singapore apa cd cover gambo bogel pun boleh jual open apa

MAT GANJA: fakk la ni gila mana yang nak tapis tapis ni??

ABANG MAT TORA: KDN la

MAT GANJA: fakk la KDN ni patut la aritu wa selak majalah FHM ada gambo model tu punya lurah dendam kena tapis conteng dgn dakwat hitam kat situ! Tapi majalah mangga takde plak kena tapis gambo diaorg yang seksi tu

ABANG MAT TORA: ala biasala kata kempen BELILAH BARANGAN BUATAN MALAYSIA apa

MAT GANJA: pergh lu ni dah mcm KDN la plak


Abang mat tora terpaksa edit kerana perbualan bersama matganja yang separuh sedar tu telah bertukar kepada perbualan tanpa motif dan semakin mengarut.
Usaha tanda jaya, itulah antara moto yang aku ingat tertulis di kulit buku tulis sekolah. Dgn moto itu matganja telah dapat membeli cd peter tosh yang menjadi idamannya itu. Dia kirim sedara dia yang tinggal di singapore ketika diorang pulang berhari raya 2tahun selepas perbualan telefon tersebut. Tapi aku bukannya nak crita pasal matganja tu, teruskan membaca.


Ada beberapa sebab kenapa dan mengapa abang mat tora tak suka dan tak perlu hisap ganja dan apa jenis dadah sekalipun. Sebabnya:
1.aku takde duit. Bapak aku bkn orang kaya kerja gomen pekerja bawahan biasa je. Duit belanja yg dia kasik masa aku sekolah tu cuma cukup cukup je. Kalau duit tu aku beli dadah nnt masa rehat aku nak makan apa? Hobi aku makan apa!

2.mahal tu dadah!! Aku dua ringgit pun berkira tau nak belanja ni kan pula sebijik pil roche harga 20ringgit tu aku nak beli gila apa!! Aku bab duit ni boleh buat bergaduh tau!!

3.ha ni part yang best. RISIKO
seperti kat matganja tadi “Bukan sebab risiko kena angkut ngan “air”, biasala buat kerja jahat ni mesti lah balasannya pun jahat jugak” tapi risiko taknak kecewakan makbapak aku, sebab aku pun bukan baik sangat pun biasalah budak lelaki zaman remaja nak rebel je dgn semua perkara(F.Y.I abang mat tora masih muda lagi cuma keremajaan tu aja yg semakin berkurangan). So aku pikir cukup lah dgn semua perangai aku yg tak baik tu yang dah lepas tu lepas la, yang akan datang tu jadikan panduan.

Aku dah banyak tengok keluarga yang terlibat dengan masalah dadah ni hancur lebur tonggang langgang tongkangpecah beb dan berakhir dengan kematian. Aku jadik takut, aku nak keluarga aku jadik keluarga bahagia bukan la nak sebahagia keluarga sakinah atau keluarga ibu/suami mithali yang dapat award tiap tiap tahun tu, aku cuma nak keluarga yang sedikit senang dan berada di landasan yang betul.

Ada beberapa kawan kawan sebaya aku yang dah mati akibat dadah. Antaranya spt si A, taktau la mana silapnya langkah dia ni boleh terjebak, dah ditakdirkan tuhan pada satu hari dia tgh syok stim dkt kelab melepaskan gian tempat tu kena serbu polis, so ketika dlm keadaan separuh sedar nak melarikan diri dia tergelincir jatuh kedalam longkang besar. Selepas 2hari orang ramai jumpa mayat dia tersangkut dekat perangkap sampah sarap.
Si B, dia ni mmg terjal lagi sekolah, pusat serenti tu dah mcm rumah tumpangan dia buat keluar masuk je. Sudah ditakdirkan tuhan pada satu hari, dia dah kasi pecah itu TNB punya pencawang elektrik sudah masuk sana kasi bukak itu tembaga manyak mahal woo kalau jual boleh beli dadah tiga empat kilo, itu dadah sudah masuk kepala stim dia sudah ingat dia itu serupa ironman la, satu kali itu letrik sudah hantam sama dia itu badan sudah lekat situ bukan saja dia mati, itu letrik satu kampung mati juga. Itu kampung punya orang sudah telepon itu TNB kasi check la diorang peranjat itu dalam sana ada orang sudah baring takda nyawa.
Si C, abang kpd member abang mat tora ni boleh dikatakan hemsem la ramai gadis terpikat nak ajak dating, keluar masuk pusat serenti seluruh malaysia dia dah duduk. Ada bini lawa tapi taknak berubah(abang mat tora pun pelik la matgian ni mesti kalau dpt awek ke bini ke mesti lawa mcm maya karim, takkan la konek diorang ni panjang 12inci sampai perempuan tu boleh terpikat melutut dkt kaki diorang tu). Sudah ditakdirkan tuhan pada satu hari, dia ni memang dah tahap kronik la dia sudah jatuh pengsan dkt belakang rumah, adik dia jumpa dah nazak taklama lepas tu dia meninggal. Ini lah risiko yg kena diterima jika terjebak dgn dadah. Bermula dengan batang betik tu lah diorang bermula khayal dan berakhir dengan dadah tegar.

Biasalah darah muda selagi tak stim tu bukan kena dadah. Bila dah selalu kena ganja badan dah jadik immune dgn kesan ganja tu, maka makin hari makin banyak dos yang diambil. Bila dah tak rasa apa dengan ganja diorang kena pulak pil upjohn, blue10, roche, extacy dan brmacam-macam lagi la.
Harga dah la mahal selagi takstim apalagi makan macam kunyah m&m. Kalau alkohol dgn ubat batuk tu tak payah cerita la dah macam minum air sirap raya je. Bila dah selalu khayal ada plak budak budak setan lucifer menyesatkan masuk jarum diorang ni dengan umpan manis “bro lu nak barang lagi power tak ni kalau kena lu mcm naik roket!bedesup!”. Diorang jual apalagi heroin la, kalau istilah jalanannya fit, chess, chasing the dragon dan macam macam lagi la. Budak budak setan lucifer ni memang hebat diapunya strategi marketing. Diorang clean tak kena dadah cuma jual je, sbb tu la diorang boleh pakai kereta mahal mahal “untung ade masyuk”. Abang mat tora memang benci dgn budak budak setan lucifer ni mmg perosak bangsa patut dibakar hidup hidup!
Trajik, itu lah yang kesimpulan abang mat tora bila melihat nasib matgian heroin ni. Sekali jika sudah tersangkut hisap heroin ini boleh diibaratkan anda sudah mendraft surat kematian anda. Jika sudah berkecimpung dalam arena pendadahan seawal seawal umur belasan tahun abang mat tora boleh jamin taksempat menyambut harijadi ke30 maut sudah datang menjemput. Inikan pula dengan hebatnya industri dadah hari ini, dadah yang dicipta semakin kuat kesannya maka makin cepat la ia merosakkan sistem tubuh dan organ dalaman si penghisap itu. Lagi cepat hisap lagi cepat mati. Tapi aku bukan nak cerita pasal diorang ni. Teruskan membaca.

Pilihan. Kita dalam mengharungi hidup ini ada banyak pilihan. Pilihan baik dan pilihan jahat. 2 perkara asas yang perlu kita tahu gunakan dalam hidup. Keputusan ditangan kita, tiada siapa boleh membuat keputusan melainkan diri kita sendiri. Abang mat tora pun tak boleh nak halang keputusan anda, abang mat tora bukan sesiapa pun. Jika pandai memilih jalan yang baik maka baik la penghujung nya, jika kita memilih jalan jahat maka jahat la penghujungnya, namun harus diingat tak semestinya jika sudah tersalah membuat pilihan kita tidak boleh mencari semula pilihan yang baik. Balik la kejalan yang benar. Hidup kena diteruskan, mengundurkan masa utk memperbetulkan kesilapan yang lepas adalah mustahil(masa mana boleh undur beb). Tapi aku bukan nak cerita pasal pilihan ni. Teruskan membaca.

MAT GANJA: pergh pak maun siap nak pagar la kebun buah dia, ni macam punya kawat duri bukan je kambing, tikus sawah pun leh mati tersangkut!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ASISTEN MAT GANJA: nasib baik dia tak buat tinggi mcm pagar tentera israel dkt gaza tu

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu

ABANG MAT TORA: pergh kalau itu mcm punya tinggi kita kena jadik mcm taliban la panjat!

Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu
Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu
Ketawa ketawa ketawa ketawa ketawa gelak gelak gelak gelak gelak ha ha ha haaa hu hu huuuuu


Selang beberapa minggu pagar tersebut siap dibina pak maun. Tiada harapan, cuma impian saja melihat buah buahan itu semua masak ranum….. FAKK!!CELAKA PUNYA BUDAK BUDAK DADAH!!!!!!

So, this is gaylord motherfucker! Hahaha.

Wandering Cock - Meets Lion City's Assholes!

1
10.06 am in the morning shivering cold surpassing hectic road accross the bay
O, I breath the air of secularism
embrace the smokes of cancer-free hedious yet decent creatures
tits are nowhere, everywhere,
smiling pussies wear pink and red and purple and white and black and orange
bind my bold eyes
penetration in deep inside my pant
the needs to wake and emerge and cry
hold on, baby!

I heard they asking questions of each :
What language do you speak? Smoke-free? Batu Pahat parit apa?
Fucking assholes never been to Jalan Jenang!

The place are full of Chinamen
at the end of the alley and you'll find a big ancient pagoda
like that in the movie
waving the hands of Mao's raging state-beliefs
circle of drunken beer-belly like me (oh, mine' are NOT beer-belly,
it's a tank fuel for a revolutionary sex machine.Ahah!)
wandering to and fro
searching for farmacy and get some pills
to destroy sober minds abroad

The stairs are urine-scented smelt of blue-eyes white thrash, blonde-redhead,
big boobs pink tits big boobs pink tits,
ah,
can I touch a bit of your supremacy?

I saw the Jemaah Islamiah hero nailed to the wall, the glasses of neon-lights,
the road not taken, the crossover, the backbody of Indian beggar selling lottery.
Mas Selamat, the city are now afraid of the fundamentals
I tasted the fearful of noble insanity creeps in everybody in the MRT
where you could see morality at the feet of each souls
searching for the freedom
for all beliefs
Nah..

Tiny souls don't speak that much.


2
The lips of my penis are smiling smelling lustful of joyness urban voices screaming infidelities
a non-practising Malay kissing in public spells the odourless freedom of morality
GEYLANG!! GEYLANG!! GEYLANG!!
China origin hooks up for 80 dollars plus 10 dollars for 30 minutes room
for fuck for heaven and hell for sperms to be flowed for the belly to be lick
smelly tongue sexy lips can't speak English
What's the need to speak language?
Indo-heroines que up shoulder-to-shoulder on the pavement of gloomy nights
saying hi waving middle finger to the holes of Singaporeans
GEYLANG!! GEYLANG!! GEYLANG!!

******

I'm tired of wandering
heavy lights make me ponder a lot
I'd rather stay back homeland instead of looking excitedly to the boldest shops signboards
fucking money money money

Good bye Singapore
I had left my urine for your drinking minerals.


ginji
24th April 2008, Singapore.

24 April 2008

cerita karut yang membuang masa dari En.Jinggal








2 p.m lebih;

Aku dapat text dari Abang Mat Tora yang memaksa aku menulis untuk blog ni dengan lebih banyak.
Abang Mat Tora yang menyamar sebagai peminat aku beritahu aku bahawa jika mahukan peminat dengan lebih banyak
aku perlu menulis lagi dan lagi. Sebagai seorang penganggur yang kurang berjaya mungkin itulah sebabnya aku disuruh
menulis lagi kerana kemudahan streamyx yg laju macam air kat rumah aku. Ironinya aku tak menulis banyak dan kerja aku
hanyalah membaca manga di www.onemanga.com dari aku bangun tidur sampai petang kemudian aku mandi dan malam aku lepak
jalan jenang. Tiada apa yang istimewa tentang aku; aku pun bukan vokalis band hatkor (macam abg mat tora jugak) dan lagi teruk
aku tak terer main gitar macam abg mat tora pun; mahupun punya motor LC 135 yang laju. Aku hanyalah seorang budak lepasan
sekolah biasa yang bermain dengan band pangrok yang malas;band hatkor yang vokalisnya terkenal(sebab vokalis band hatkor memang terkenal); dan band kawan-kawan sekolah
aku 'the junuds' yang kerap cover lagu yang ganas sebab hari sabtu ramai awek yang tengok tu(tujuan utama band ini pun untuk show off).
Buat masa ini aku memang tidak bekerja;tiada duit;tiada rokok;mahupun apa-apa yang wanita materialistik mahu.
Aku tidak mempunyai lesen kereta seperti kawan-kawan sebaya aku mahupun mempunyai kereta suzuki swift seperti awek-awek kat dalam myspace yang ambil gambar guna kamera 10 megapixel.
Aku juga tidak bisa memilihmu, eh salah tak bisa menulis seperti abang ginji yang puitis dan abang neofishy yang dah sedia terkenal(vokalis band hatkor la katekan?).
Aku hanya memenuhi ruang kelabu;eh betul ke kelabu? aku buta warna dan ini adalah satu disadvantage kepada aku untuk menyambung pelajaran aku untuk pilihan-pilihan yang tertentu.
Sememangnya manusia yang buta warna disisihkan oleh masyarakat dan juga undang-undang; membataskan kehidupan si buta warna dan ini sangatlah tidak adil.
Mungkin aku patut buat satu persatuan yang menentang penindasan terhadap si buta warna dengan slogan "si buta warna akan terus hidup!!".
Hentikan cerita pasal buta warna; kepada sesiapa yang berminat untuk menulis untuk(apela dua kali 'untuk') komuNite lusuh jalan jenang
sila datang ke kedai burger en.neofishy dan en.karmadharma dan membeli apa sahaja burger janji ada cheese atau hantarkan email anda kepada kami.
Sebenarnya aku tidak punya idea untuk menulis; aku hanya menulis ikut suka-suki aku; kerana aku expect abang Ginji pasti akan membawa pulang cerita
yang indah-indah dari Kota Singa!
nantikan kemunculannya!!


p/s : karutkan cerita aku?



-jinggal-

15 April 2008

Oh, ini bukan sajak gay. Aku heterosexual!

Memang jalan tegak sebatang
penuh arang hitam suram malam kelam menanti
terbakarnya semangat-semangat lusuh
di pinggir jalan di tepi longkang di celah kelengkang
'Yuen' si penunggu malam

Assalamualaikum, rokok sebatang?
terumbang ambing si sawan si pelamun nanar si gila penghidu gam
dalam gelap cahaya lilin terkapai-kapai
kehausan kelaparan
Apakah hidup hanya hitam putih tembok empat segi 7 kaki?

Belasungkawa untuk warga-warga yang telah pergi
menghadapNya
tapi aku ragu ke mana hilangnya botol-botol liquor dan
jarum-jarum suntik dan lilin-lilin dan plastik-plastik dan sudu-sudu
dan mancis cap Bunga Raya?
Haruskah ku cari untuk bahan memuja?
...

Abang Kadir! Abang Kadir!
Sedarlah! Bangunlah! Sedarlah!
Sesungguhnya, hanya kau yang tinggal

Dan masa yang ada bukanlah selama mana...

Itu cerita sisi gelap jalan suram kelam muram
memang jalan tegak sebatang

Dan aku mahu
kita mahu
menyulam jaring lelabah melintas langit kecil
berdetus cahaya merah terang
dan semua orang
TERBAKAR! TERBAKAR! TERBAKAR!
seperti semangat laki-laki Generasi 'Penat' dekad-dekad lalu
menjadi semangat lusuh hari ini...

Aww..

-ginji-

11 April 2008

Drp catatan memori Abang Mat Tora : soalan bodoh yg selalu ditanya oleh perempuan

Ok jgn terpedaya dgn topik tanpa membaca dgn betul2 kandungannya. Blog ni bkn tempat utk meluahkan kejiwangan karaten walaupun telah diketahui 90% drp budak2 jalan jenang ni mempunyai emosi karat tegar.

Sepanjang kewujudan aku di mukabumi reput ini hanya 2 orang perempuan sahaja aku ulangi 2 ORANG PEREMPUAN sahaja yg aku pernah berkawan secara serius. Kenapa 2? apasal tak 4? ataupun seramai ahli pasukan bola jaring TIGS? Sebabnya mudah sahaja, 1-aku tak hensem 2-aku takde duit 3-aku bkn vokalis band hatko.
Berbalik kpd topik di atas, kedua2 perempuan tersebut telah bertanya kpd aku satu soalan yang sama iaitu antara ibu aku dan dia, mana satu yang aku paling utamakan? Ok kalau diikutkan hati aku yg ada aura penjejak awan ini mau aku jawab soalan tersebut dengan tendangan sisi ala shawn michael disusuli dengan hempasan chokeslam dan diakhiri dgn penamat submission kunci kaki kala jengking. Ok stop ni bkn masa utk khayalan gusti.

Soalan sebegitu mmg selalu akan ditanya oleh perempuan kpd lelaki, kenapa? Mungkin sbb sudah ada checklist yang telah mereka rancang awal2 lagi utk ditanya kpd bakal teman lelaki kelak selepas mereka akhil baligh kot. So aku takperlu huraikan lah apasal soalan tersebut perlu ditanya bagi pihak mereka sbb diaorang ni memang sudah tahu jawapannya saja ingin menguji tahap kesabaran mahupun kesetiaan lelaki so aku malas nak fikir mahupun melayan karenah psikologi mereka yang sememangnya telah ada semenjak mereka wujud di mukabumi reput ini.

Aku dengan mudah menjawab "yang paling penting dan utama ialah ibu saya kemudian baru awak. Sbb dia yg lahirkan saya, dia yang selalu doakan kesejahteraan dan kebaikan kpd saya, maka saya tidak lah boleh suka2 melangkah maupun membelakangkan dirinya. Saya ingin hidup tenang dan tenteram". Hasil drp jawapan tanpa tapisan aku itu telah mencetuskan reaksi yg kurang baik drp kedua2 perempuan tersebut terutama sekali perempuan pertama yg tidak dpt menerima dengan hati yang terbuka. Pada aku itu tak salah(tp pd dia aku salah) sbb aku bknnya nak kawen lagi satu ataupun merancang nak buat koleksi anak2 burung simpanan, cuma aku pentingkan ibu aku sahaja tapi kasih sayang tetap sama aku curahkan kpd kedua2nya(cewah ayat pancing tu).
Selepas drp peristiwa soalan bodoh itu dan ditambah pula dengan 3 penyebab kukuh lain iaitu 1-aku tak hensem 2-aku takde duit 3-aku bukan vokalis band hatko, dia telah mengambil keputusan utk menamatkan perkhidmatan aku sbg boyfriendnya, dan di tepi pantai lido telah menjadi saksi aku diceraikan talak 3 tanpa diberi peluang talian hayat cina buta dgn sekali lafaz "antara u dgn i tiada apa2 lagi kita buat haluan masing2 dan i akan tetap menganggap u teman biasa sahaja titik noktah dot.."
Dengan hati yg sedih terbakar ditambah pula dengan duit perlaburan aku yang telah hangus aku laburkan selama ini aku meredah kesesakan jalan skudai ditambah dengan hujan lebat petir sabung menyabung berlatarbelakang lagu tragedi oktober, motor kapcai yamaha srx(r.i.p) membawa aku pulang ke rumah.

Bagi perempuan kedua pula, aku mengambil masa 3minggu memujuk dia agar fahami betul2 jawapan yg aku berikan itu. Mujurlah dia ni cerdik sikit dan berfikiran waras dia mengambil keputusan agar tidak mengungkit semula soalan bodoh tersebut dan biarlah masa dan keadaan yang menentukan, itupun setelah aku berhabis duit topup telefon dan sms menerangkan secara teliti jawapan aku itu dan diselang seli dgn potongan lirik lagu rockapak yg aku rasakan puitis dan lirik2 lagu matsaleh yang telah aku alihbahasa ke bahasa melayu untuk menjadi ayat pancing hati dia yang sedang marah itu(*tips* hanya sesuai digunakan pada awek yg buta huruf pasal muzik dan lagu)

Kesimpulannya disini, sbg seorang lelaki kita kena lah pandai buat keputusan, walaupun keputusan itu tidak selalunya memberikan keuntungan bagi kedua2 belah pihak kerana kita tak boleh mendapat 2 perkara yg baik pada satu masa, kena ada tolak ansur. Bak kata seorang matganja kampong aku “no women no cry, don’t try don’t know”.

Drp Catatan memori Abang Mat Tora: salam percubaan

Secara tiba2 aku disapa oleh salah seorang pengasas laman blog ini, dia dgn penuh keyakinan menyatakan kpd aku akan niat murninya ingin mewujudkan blog ini yg ditulis secara kolektif bersama beberapa orang lagi budak2 lusuh jalan jenang. Aku tergamam seketika kerana setiap kali dia bercerita benda2 seserius ini selalunya dia dalam separuh sedar mengharungi malam minggu yang penuh hiburan dan khayalan. Tapi aku silap, malam minggu sudah 12jam berlalu.
Setelah beberapa lama aku kenal dia dan setelah beberapa kali dia bercerita dalam keadaan separuh sedar akan apa yang dia ingin lakukan spt nak jadik gitarhero mcm malmsteem, nak buat lagu rabak mcm refused mahupun menjadik drummer hebat mcm chris adler, ni lah satu benda yang dia betul2 buat.
So aku ckp kat dia ‘wa cuba ar tulis kalau ada masa, lu tau kan wa kalau online 2 benda je wa buat 1-curik lagu kat multiply, imeem, mirc & soulseek 2-curik video kat youtube dgn youporn (sesiapa yg nak tips mencurik dkt lelaman yg disebutkan tadi boleh bertanya dgn aku secara baik, aku akan memberikan tutorial percuma tanpa apa2 bayaran mahupun meminta credit “ala semua tips tu aku lah yang ajar” sebab akupun mendapat tips itu semua secara percuma)
So bro wa cuba la tulis sedikit sebanyak pengalaman yang telah wa lalui semenjak wa wujud di mukabumi yang reput ini.

07 April 2008

Kenalkan, anak-anak lusuh...

Ah, akhirnya, dari cakap-cakap kosong, blog ini akhirnya sedia untuk tatapan semua. Terima kaseh untuk Roler Ghink yang telah bersusah payah menyusun atur dan mendaftar laman ini di blogspot. Selain dari ketawa-ketawa, penyumbang rokok, pembonceng yang baik(eh,tu aku!), ternyata dia juga boleh menerima arahan dengan baik, walau selalu juga dia respon dengan sumpah seranah dan carutan dalam lingua-franca kugiran idolanya tu. El Fucko, El Cunto...whatever,thanks.

Apa kejadahnya KomuNite Lusuh tu? (dengan nada hos Edisi Siasat tu..)

Kata KomuNite itu tidak akan kamu jumpa dalam Kamus Dewan. Juga bukanlah bahasa pasar yang kita guna sehari-hari dalam kehidupan. Kata 'KomuNite' ini aku curi, atau plagiat dari Komunite Seni Jalan Telawi, satu badan bebas yang ditubuhkan di tengah hiruk-piruk bandaraya Kuala Lumpur, dan dihuni oleh pencinta-pencinta seni (yang tulen dan segar ideanya) dan keras nada politiknya.

Komunite, seperti yang ditakrifkan oleh mereka, adalah dari kata dasar 'komuniti minum teh' atau 'komuniteh', yang sesungguhnya bukanlah digubal untuk dimasukkan dalam daftar kata Kamus Dewan tapi semata-mata untuk tidak kelihatan formal. Mereka mahukan sesuatu yang santai, tapi berisi.

Tapi, itu mereka. Kami, anak-anak lusuh bukanlah dari golongan yang sedemikian.

'KomuNite', seperti yang aku takrifkan untuk anak-anak degil Batu Pahat ni, lebih kuat menjurus maksudnya kepada 'komuniti malam' atau 'komuNite'. Kami, yang rata-ratanya terhamba dengan pekerjaan hari siang, akan mula keluar dimalam hari untuk berlonggok, berborak, merokok, mengutuk, gelak-gelak dan sebagainya di gerai burger Encik Neofishy dan Encik Qarma yang lokasinya strategik di segitiga emas bandar Batu Pahat, di medan selera Odeon, berhadapan dengan Hotel Garden yang agak popular, kerana kerap dikunjungi oleh kaki-kaki projek yang nak buat projek. Ini adalah lokasi tradisi untuk sekumpulan anak-anak muda yang giat bermain skateboard dan mendengar musik-musik bingit seawal 90-an dulu. Jadi, kalau kau rasa kau datang dari era tu, dan sedang membaca blog ni, kau mesti kenal dengan anak-anak degil ni semua. Pasti.

Seperti yang telah dijelaskan oleh Obey aka Neofishy aka Pol aka Kambingku-Berdiri-Kaku-5881(KBK5881), blog ini dikolektifkan oleh sekelompok anak-anak muda yang gemarkan musik bebas, atau indie dan sering berbicara hal-hal yang diluar radar arus perdana. Namun, kami bukanlah sebuah badan yang serius berdiskusi tentang hal-hal mapan, bukanlah sebuah komuniti atas nama yang sebenarnya. Sesungguhnya, blog ini tercetus dari kebosanan malam suram bandar kecil ini, yang akhir-akhir ini penghuni mudanya tersampuk gejala garis-garis-garis yang mula menjadi fenomena ala 'mawi-isme' sekitar 2006 dulu (ya, kamu semualah tu!). Jadi, ini adalah produk counter-culture untuk fenomena itu.

Teras penubuhan komuniti ini adalah untuk merakyatkan seni. Penulisan, sebagai satu cabang seni adalah suatu yang paling dekat dan mudah didekati. Kami cuba untuk membiakkan kesedaran seni dikalangan anak-anak muda Batu Pahat, yang kebanyakannya masih kabur dengan fungsi seni dalam proses pembangunan kemasyarakatan dan ketamadunan. Usaha-usaha macam ini selalu dikecam, dan direndah-rendahkan. Biasalah tu, orang Melayu kan. Kawan rapat aku sendiri tak menyokong pun, malah mengutuk lagi. Persetankan.

Jadi, sebagai permulaan, aku berharapan tinggi untuk melihat semua anak muda yang sama-sama kenal diri untuk menyumbang dalam blog ini dan menjadi sebahagian dari anak-anak lusuh. Buatlah apa saja, menulis, melakar, sajak, kartun dan sebagainya kerana semuanya adalah ranting kreatif. Alah, lagipun, setiap orang punya imaginasi kan. Ingatlah, hargailah imaginasi kerana bangsa yang hilang daya imaginasi bakal mati tamadunnya.

Oh ye. Untuk mendapatkan password dan username, kamu bolehlah melawat ke markas kami iaitu di gerai burger BPHC dan pesanlah apa saja burger, tapi..haha, ada tapi, kamu mestilah pesan setiap burger dengan 'cheese'. Ini sebagai taktik survival untuk melihat markas ini terus berada di Jalan Jenang. Jangan bimbang atau ragu-ragu, 'cheese' telah dijamin oleh Encik Neofishy yang ia bukanlah produk dari Belanda, dan jika tekak kamu tak boleh menelan atau tak biasa melahap 'cheese' yang berlemak ni, usah khuatir. Kerana aku akan selalu ada di sana dan selalu kelaparan. Hehe.

Adios.

-ginji-

05 April 2008

CERITA DARI OBEY A.K.A. NEOFISHY

Wah, kami sudah ada blog sendiri. Terima kasih pada Roles (drummer band punk rock BP, Jimmy Destroy dan bassist band Hardcore rabak BP, Season Finale) yang susah-susah buat blog nih (Roles adalah penggerak kepada kemajuan blog ini). Rasa agak janggal tulis blog nih walaupun dah biasa tulis blog kat myspace sendiri. Mungkin sebab malu ataupun aku tak mahukan perhatian yang lebih dari semua orang seperti mana yang dinikmati oleh blogger-blogger popular sekarang especially blogger yang sangat Uda minati iaitu Mai (Semusim di Neraka).

Tak tau nak cerita apa sebenarnya sebab saja jek nak memenuhi ruang yang Roles paksa aku buat (sebab selama ni aku paksa dia beli burger aku yang memang sedap, aku tak nafikan walaupun macam riak jek bunyi nya). Saja jek buang masa isi tempat kosong macam kita isi teka silangkata yang berbelit.

Komuniti sebenarnya bukannya 'komuniti'. Ianya lebih kepada 'perjumpaan' budak-budak Batu Pahat yang mencintai muzik bebas. Ya, muzik bebas yang telah menjadi trend anak muda sekarang sampaikan semua stesen radio dan channel tv sibuk carik dan putarkan lagu-lagu pemuzik bebas nih bagi memenuhi permintaan ramai. Ekonominya, tiada supply, tiada demand. Maka, kebangkitan muzik bebas nih berdasarkan demand yang tinggi daripada anak-anak remaja indie (atau so-called indie) yang terus-terusan mahukan halwa telinga mereka disumbat dengan lagu-lagu dari band bebas ni. Bila datangnya demand, kat situ datangnya opportunity untuk pihak lain ambil kesempatan di atas kehangatan nih. TV3 (more precisely MELODI) sibuk melobi pasal kebangkitan muzik indie nih (dalam konteks positif) sampaikan lebih sebulan ada jek cerita pasal muzik dan pemuzik bebas nih. Sebab apa, sebab kat situ diaorang nampak opportunity. Opportunity untuk apa? Untuk menarik lebih ramai penyokong dari kalangan bebas (atau so-called bebas) menyokong mereka. Menyokong dari segi apa? Dari semua segi. Termasuklah cerita-cerita bodoh yang selalu mereka sampaikan dan beritakan.

Ah, apa plak aku ni merepek cerita pasal TV3 dengan Melodi plak nih. Takde idea tapi aku nak cerita gak...hahahahah. Anyway, nanti aku sambung lagi. Sesapa yang nak beli burger, pegi la kedai aku dan Saleh (iklan: terletak kat Jalan Jenang, area yang lebih dikenali sebagai Odeon, depan hotel Garden, gerai nombor 1, dari pukul se awal-awalnya 8.00 pagi dan selewatnya 1.30 pagi, ada air panas dan nasik lemak, memang kami buat semua sedap, tak percaya tanya Uda). Lain kali, kita cerita lagi. Oh ya, lupa. Sesapa nak tengok blog aku, pegi la ke myspace aku (www.myspace.com/neofishy). Nak tengok myspace band Crestfallen pun ada gak. Eh, ni iklan ke cerita nih. Ala, kita ikutlah gaya TV3 gak, sambil menyelam minum air (note:kalau nak minum air datanglah ke kedai burger BPHC). Sekian, Fuck Nas Ahmad and Michelle!!! Ops, ada plak bahasa lucah kat situ. Sorry!

-CAKAR AYAM DARI OBEY