09 July 2009

APA YANG AKU CARI






Eminor… G… Eminor… G… Eminor… G… Eminor… G


Sedap sedap telinga gua kocok chord lagu about a girl, gua nyanyi pelan pelan depan beranda rumah sambil menunggu Fendi Salim datang, dia nak kasi tape koffin kanser, kata nya best banget, band KL, aritu gua dgr rancangan kamil othman pun dia ada bukak lagu diorang, gua ingatkan sepultura punya lagu.
Lambat, gua bajet dia “cas bateri” dgn Akob ni. Satu perkara yg gua kurang enak dgn si Akob dia ni dah mcm kedai ubat bergerak, mcm mcm jenama dadah dia bawak, ramai budak carik dia amik ubat, gua rasa tak selamat kalau lepak dengan dia, terbayang bayang sekolah henry gurney. Tapi kalau lepak dgn dia makan minum semua dia payung, maklum la ahli perniagaan.

Dua tiga kali Samsani ulang alik lalu depan rumah gua, entah apa yg dia cari. Gua dah tak geng dgn dia sekarang, dia dah masuk sekolah vokaysional jalan kluang, ambil kursus wiring. Dengar cerita dia dah ramai kawan baru sekarang, budak dari yong peng, sungai ayam, parit sonto, tanjung labuh, senggarang dan semerah. Aritu mak dia bebual dgn nenek gua ckp Samsani skrg dah pandai pasang lampu lap lip depan rumah dia membawak ke jamban luar. Entah apa merepek pasang lampu lap lip sampai depan jamban.

Gua mengelamun jauh, banyak benda gua fikir,

Siapa antara aznah hamid, noreen noor, ziela jalil, ramlah ram yg bakal menjadi isteri gua mengikut turutan 1 2 3 4.

Minggu depan katanya thepilgrims turun summit parade promsi album, tak sabar gua nak sing a long lagu geng jahat.

Minggu yang lepas meliur gua tgk mas idayu perform, ada pakcik sebelah gua ni siap mengucap panjang dua tiga kali, tapi mata tak berkelip tengok, terpaku mcm tiang tak bergerak gerak.

Gua dah bosan lah main gitar kapok, tak mencabar langsung, duit hasil jual kelapa kering dan upah tolong paklong gua belah buah pinang pun belum lagi mampu meredakan keinginan gua bergitar karen.

Dengar cerita ex-bandmate rockkapak udin bopeng dah beli gitar karen sekend jenama aria pro, tak IN langsung gua jenama tu. Aaahhh pedulik lah sama dia, kalau setakat pakai gitar karen tapi lagu gerimis mengundang pun chord mintak dgn gua pebendanya!

Dah berbelas episod roda roda kotaraya ni gua tgk, asek asek ending polis je yg menang, gua nak jugak sekali sekala tgk polis kalah, mcm dlm cerita terminator tu, balai polis kena ambush dgn terminator, terbaik!

Lepas satu satu budak sekampung dah keluar kampung, Mahmud dah masuk sekolah perintis komfem keluar nnt pangkat leftenen muda, Nuar dah pergi al-azhar belajar tahfiz quran komfem balik nnt jadik imam masjid, Leha cucu Wak Jum dpt masuk UM komfem lepas grad jd pensyarah, Ijan Musa dah masuk maktab kursus jadik cekgu muzik komfem keluar nanti mesti sehebat ahmad nawab.

Aku??, aku masih lagi disini, bersandar di tangga beranda, lepak dengan budak budak dadah walaupun aku bukan seorang penagih dadah, entah apa yang aku cari…. Sekian

2 comments:

mixtape said...

apsal kdg2 aku rasa blog ni makin bosan?

Abang Dozo said...

blog ni bosan ke ko yang bosan? :)

blog ni dah ramai yang kurang menulis. yang pernah tulis kat sini pastu pindah blog lain pun ada. takpe, insya-Allah aku akan kembali menulis dalam masa yg terdekat. ni dah kurang sbuk ni. internet pun dah ada kat umah.

p/s: ni apsal ada teddy bear kat blog ni (dah lama tak check internet). out betul.