02 July 2009

KAREN



Bekalan elektrik terputus atau dlm bahasa kampung nya “takde karen” adalah masa yg ditunggu tunggu gua 2beradik. Bapak gua memang sudah standby lampu minyak tanah/lampu pelita raya utk menerangi seluruh rumah. Gua 2beradik akan duduk mengelilingi lampu minyak tanah spt dlm scene camping depan unggun api, beza nya, unggun api besar apinya boleh buat barbekiu ayam manakala lampu minyak tanah api nya kecil sebesar sumbu tapi cahaya nya amat mengujakan.

Baca buku? Pebenda nak baca buku cahaya samar samar buat sakit mata je. Ada aktiviti yg lagi menarik boleh dilakukan ketika takde karen, main api!!!

Gua tgk rancangan david copofield dia letak tgn atas api rilek je, pastu cabut sumbu api guna ibu jari dan jari telunjuk, jari dia pulak terbakar, tak sakit pun, boleh hidupkan rokok lagi.
Gua test dua tiga kali tak menjadi, pijar pedih jari gua kena api, nenek gua bilang david coporfield ada ilmu santet, sbb tu dia kebal kena api. Kat sekolah takde pulak matapelajaran ilmu santet, ilmu alam ada lah, gua bajet nenek gua temberang ni.

Puas main main david coporfield gua main bakar bakar pulak. Kalau setakat bakar pensel, getah pemadam, pembaris itu sungguh tak mencabar. Gua bakar misai kucing, ekor kucing, kontol kucing, pendek kata apa saja yg berkaitan kucing semua gua bakar. Sebab tu lah kesemua kucing yg gua bela misai nya mesti takde.

Gua akan duduk depan lampu minyak tanah sampai lah Lembaga Letrik Negara @ LLN menyambungkan semula bekalan letrik ke kampung gua. Bila lampu letrik hidup semula gua 2beradik akan menyanyi lagu heppi besday secara duet dan meniup lampu minyak tanah tersebut sama seperti meniup lilin kek. Tapi selalunya kitaorg taksempat tiup lampu tu sbb dah terlena dulu sebelum bekalan letrik disambungkan.



Tarikh: 2/7/2009

Masa: 3.20pagi




Celaka punya TNB ni, malam malam buta camni la dia nak takde karen, gua hati panas, dah lah cuaca panas, lu org buat gua lagi naik panas. Setakat panas dunia ni boleh tahan lagi, ni nyamuk satu batalion gigit gua pecerita ni!!! Sekian.

No comments: