29 December 2009

KELABU ASAP

“kringgg kringgg posto! Posto!” Suara brader posmen depan anjung rumah gua.

Mata gua tak berkelip layan tv cerita masak masak Bj kadir, arini resepi dia udang masak kambing, terliur jugak gua tengok part last bila time dia rasa masakkan yang dia masak, gua suka trademark dia cakap “penontonnnnn, hhhmmmmmmm sedapppppppp” siap dengan muncung muncung lagi.

“tasss!!” selipar tat sing terbang sipi hampir mengenai muka gua. Amaran pertama daripada mak gua suruh tengok siapa dekat anjung rumah.

“ni rumah Tora bin sudiro ke?” tanya brader posmen walaupun dah ada papan tanda d.i.y bersaiz kertas A4 tertulis Rumah No18 Sudiro Bin Reznor

“ada poskad untuk anda” kata brader posmen sambil memecut dengan basikal kaler merah.

Ni malaon mana pulak merepek antar poskad gambo penyu ni?? Gua ingatkan sultan brunei hantar hadiah ke apa.

Tanpa membuang masa gua baca sedas kandungan poskad tersebut yang menggunakan gaya penulisan cakar ayam.


Dear fren,

Gua dekat kedah ni mak gua antar masok sekolah hafal quran, kalau gua dah terer nanti gua nak jadikkan lu anak murid pertama gua. Jangan lupa hafal doa qunut.

Yang benar,
Bakal Ustaz Fendi Salim.



Gua libas kucing tompok yang sedap tidur atas tangga tanda protest, mencecet kucing tompok lari panjat pokok nangka.





Seminggu sebelumnya………….



Sekolah…… gua benci sekolah, kena bangun pagi pagi, liat nak bangun jangan cerita la sampai mak gua selalu kejut bangun tido dengan teknik libasan tali pinggang, sedap betul rasa tali pinggang dipagi hari, air kolah sejuk gila pulak tu nak mandi dah macam duduk antartika, membuatkan gua menggunakan konsep basuh muka aje.

Sungguh tak cool kayuh basikal pegi sekolah, belum sampai sekolah badan dah berpeluh peluh, rambut yang tadinya berkilat dengan minyak bon habis rentung cair kena panas matahari.
Sekolah pulak tu dekat smdoj, sekolah budak jahat. Semua perangai nak macam gampang, hari hari kerja nak begaduh, apasal la kerajaan tak perkenalkan konsep 1malaysia tu dari dulu lagi, dasar lembap!
Kantin sekolah dia punya makanan rasa macam beladar basikal, budak pompuan semua badan bau hangit, dia punya cekgu sekolah jangan cerita lah garang macam warden penjara simpang renggam, macam mana la budak belajar nak pandai.

Suka tak suka 3tahun dah berlalu gua sekolah dkt situ. Merasa jugak gua amek periksa SRP. Gua jawab soalan apa yang gua boleh jawab, yang mana soalan yang gua tak boleh jawab gua buat buat pandai jawab.

Hari yang dinanti nantikan telah tiba, result SRP keluar esok pagi. Fendi salim amat teruja dengan berita tersebut. Awal awal dia datang rumah gua bagitau suruh amek result SRP tu sama sama. Dia punya cerita memang cukup bergegar, dia target 5A, sia sia la dia minum bergelen gelen air penerang hati resepi dari dukun petai. Mak dia pulak nak antar dia pergi sekolah asrama penuh. Gua cuma mampu mengiyakan saja cerita fendi salim tu, nanti dia cakap gua sombong pulak.

Berkat daripada usaha gua yang gigih mengulangkaji pelajaran dengan TV gua dapat keputusan 5D dan seterusnya melayakkan gua ke tingkatan 4. Ada harapan malam ni bapak gua belanja kentaki.

Fendi salim dapat 1B 1C dan beberapa huruf D dan E.

“Aduhh kecoh sial! Macam mana aku nak cakap dengan mak aku ni!” kata fendi salim yang agak kusut masai mencari jalan penyelesaian

“apa yang teruk sangat result kau tu? Aku tengok ok je” kata gua yang sudah terang lagi bersuluh

“pehh 1A pun takde nak jadik apa?tarzan? mak gua dah standby small party meraikan kejayaan gua dapat 5A, kek 2tingkat dengan jambangan bunga dah beli tau” fendi salim sambil mengesat air mata

“mampos ar aku kena halau dari rumah ni!” lagi bertambah kusut fendi salim mencari penyelesaian yang tiada jalan

“ala apa nak risau, mesti mak kau kawen kan kau lepas ni, lepas nikah kau duduk rumah pak mertua” kata gua ala fadilah kamsah

“betul jugak!” girang fendi salim sambil bersiul siul intro lagu wind of change



Sebulan selepas itu…………………..



Tet…tett….teeetttt…….

Gua macam biasa dengar bunyik hon motor yang gua bajet motor berjenama vespa px asap banyak.

Gua terus turun ke anjung rumah lihat siapa yang datang.

“I’m back!!!” sambil angkat tangan tunjuk simbol peace fendi salim duduk atas motor dengan rokok daun terselit dibibir.

“aikk?? Dah balik ustaz?” kata gua penuh hairan.

“back for good brader! Jom lepak pak ‘O’! “ kata fendi salim sambil menunjukkan duit berkepuk ditangan.

Vespa px asap memecut laju meninggalkan halaman rumah, yang tinggal hanya asap yang berwarna kelabu. SEKIAN.

1 comment:

Jimbo said...

dia main flashback2 lagi... ish