07 November 2009

SALING MEMERLUKAN ANTARA SATU SAMA LAIN



Sedikit pelik kalau gua melihat kemesraan antara datuk nenek dengan cucu cucunya. Gua tak berapa rapat dengan datuk dan nenek tak kira lah belah mak gua atau bapak gua, memang tak mesra, gua pun tak tau apasal, nak kata gaduh tak pulak, berebut harta pusaka jauh sekali, jumpa pun setahun sekali time raya , itu pun kekadang miss, kekadang gua rasa nenek dgn atuk gua ni mcm tak kesah diorang ada cucu.
Bila time cuti sekolah panjang bulan 12 gua tengok budak kelas gua semua balik kampung jumpa atuk nenek. Gua menakung dkt rumah tak kemana mana. Ada jugak yang bertanya dgn gua tak balik kampung ke? Tu yang rasa macam nak tendang je sorang sorang sambil membayangkan menendang awie nyanyi suara tak sampai. Apa apa pun gua tetap sayang atuk dengan nenek gua walaupun diorang dah lama meninggal dunia.

ATUK

Atuk belah bapak gua, orang jawa, kitaorang adik beradik panggil dia Mbah, duduk kampung jorak senawi tongkang pecah, power beb bini 4, bapak gua anak bini pertama, nenek gua meninggal atuk kawen baru, adik beradik tiri bapak gua tetap baik dgn kitaorang.
Apa yang gua suka dgn Mbah gua ni rumah dia selain drp pokok getah ada banyak pokok buah buahan, rambutan, durian, pulasan, duku, rambai, jambu air, jambu batu, bacang, pelam, kuini, buah nona, pokok buah melaka je yang takde.
Gua datang rumah dia semata mata nak makan buah buahan, memang gua ni cucu yang puaka.
Dah tertulis, atuk gua ni meninggal dunia semasa menunaikan haji 5tahun lepas, memang dah jadi niat orang yang pergi menunaikan ibadah haji nak meninggal dunia dan dikebumikan di mekah, tercapai jugak niat dia, tapi yang buat gua terkilan gua tak sempat jumpa dia masa dia nak pergi, gua bajet bila dia balik dari mekah nanti nak jumpa dia, dapat jugak gua layan kurma dan air zam zam, namun begitu jangkaan gua meleset, gua selalu pikir orang pergi kesuatu tempat mesti akan kembali, tapi tak semestinya kembali kerumah….

NENEK

Nenek belah mak gua. Agak trajis jugak cerita pasal nenek gua ni, dah macam cerekarama samarinda. Nenek gua ni garang dah macam watak mak dara cerita ibu mertuaku. Eksen je gua tengok dia, ntah lah susah nak cakap, tapi perangai dia gua memang tak gemar, eksen lah senang cerita.
Nak dijadikan cerita, lepas atuk gua meninggal dunia pada tahun 60an nenek gua ni sudah kasi jual rumah dan tanah dekat seri medan dan mengambil keputusan untuk berhijrah ke singapura.
Yang rare nya dia cuma bawak anak dia yang paling bongsu(pak busu gua, 7beradik, mak gua anak no6) kesana, adik beradik yang lain dia tinggal kan gua ulangi ditinggalkan terkontang kanting dengan anak dia yang sulung(paklong gua). Pak long gua jaga mak gua dan kakak dia(mak uda gua), masa tu umur mak gua dalam 10tahun, anak lelaki pandai pandai lah nak hidup sendiri.
Gua takpernah jumpa nenek gua tu sehingga lah gua sekolah darjah 3(kalau tak silap). Abang mak gua(pak ngah) dapat carik nenek gua dekat singapura setelah berbelas tahun tak jumpa. Itulah pertama sekali gua menjejakkan kaki ke singapura naik bas lien hoe sangkut sangkut.
Gua ingat nenek gua ni dah kaya raya duduk sana, sampai boleh nak tinggalkan anak sendiri, tapi bila kitaorang pergi rumah dia(gua tak ingat lokasi) dah macam rumah setinggan, rumah kampung gua pun lagi lawa, zaman 80an singapura still ada lagi kampung kampung sebegitu.
Sudah tertulis kehidupan manusia ni ada naik dan turunnya, nenek gua dah semakin berumur, tak sanggup hidup dekat kota mahal singapura, nenek gua pindah semula ke batu pahat bersama anak tirinya. Time ni pak busu gua a.k.a anak kesayangan dah berumahtangga duduk JB, pelik jugak dia taknak pulak jaga mak dia. Apa apa pun anak anak menerima mak dia semula dan melupakan perkara yang lepas.
Pak ngah gua buatkan dia rumah berdekatan rumah abang nenek gua(atuk sedara).
Tiba tiba nenek gua kena serangan angin ahmar lumpuh separuh badan, berjalan pakai tongkat, nasib baik ada anak tiri boleh lah menjaga nya, tapi dah nama manusia tak kenang budi(sori gua emo) dia tinggalkan nenek gua terkontang kanting sorang sorang tanpa jagaan, kata anak tiri dia “inginkan kebebasan”.
Mak gua ambil nenek duduk rumah gua, mak gua jaga makan minum berak kencing, dia dah tak boleh bangun terbaring je, mata pun dah tak nampak, itu pun adik beradik mak gua cakap cakap belakang mak gua itu ini yang tak baik.
Akhirnya nenek gua meninggal dunia tahun 2003 sakit tua.
Yang peliknya hari nenek gua meninggal dunia masa mak gua call bagitau, gua menerima berita tu rilek rilek je macam takde apa yang berlaku, gua start motor terus balik kampung, hari jumaat lepas solat dikebumikan.
Cuma gua ada rasa sedikit sebak bila time mayat dimasukkan keliang lahad, mak gua cakap dia tak sempat bagi nenek gua makan buat kali terakhir, bergenang air mata…..SEKIAN

4 comments:

Chan said...
This comment has been removed by the author.
Chan said...

terbaca pasal citer nenek lu gua pun rasa sebak. masa hidup lyn sambil lewa. lps meninggal bru nk menyesal. =(

Qarmadharma said...

sedih. mesti sedih kalau baca pasal orang yang dah takde ni. wa dah melalui beberapa kali. buyut, bapak wa, adik dia, pakcik wa, dan last tahun lepas nenek wa.

kita bila lagi.....

tora corgan said...

"takdir penentu segala... bahagia yg ku cari hanya seketika saja..." -jamal abdillah