11 November 2009

MENGAPA MESTI ANTARA GADIS part 1

ROCK KAMPUNG


Udin bopeng, cucu kesayangan pak usop bopeng, gangster kampung, posisi gitar utama, seorang kidal, tak minat man kidal tapi minat shah slam, artis idola beliau aim crossfire, time jamming part solo gitar dia bedal solo ikut suka hati, dah macam solo kerry king tapi versi slow, sumbang mambang je bunyik dia.

Ijan musa, tak pernah lewat dan tak pernah ponteng sekolah rendah sebab rumah dia depan sekolah, posisi dram, tapi lebih menjurus kepada posisi vokal, dia cakap muka dia macam zamani slam, tapi suara belum tentu macam zamani, awek keliling pinggang, pernah masuk maktab perguruan tapi lepas 3bulan cabut lari balik kampung katanya dekat asrama dia ada pocong. Anti muzik aliran alternative, peminat setia rock leleh meleleh. Ketua band, band diberi nama naftalena, dah macam nama kedai jual pasembor dekat penang.

Ajis bahran, posisi bes gitar, kawan karib ijan musa, dekat mana ada ijan musa disitulah ada ajis bahran, juga seorang yang mempunyai awek keliling pinggang, kebanyakan awek beliau reject reject awek ijan musa.

Jumari, kaki pancing, bahan lawak udin bopeng, ijan musa dan ajis bahran, selalu kena paw rokok, selalu kena kutuk, selalu kena marah dengan ijan musa sebab nyanyi suara mesti slang jawa dan off tune, tapi jumari hatinya mulia dan bersih.

Mat mbek, vokalis band naftalena, tapi yang sebenarnya kalau dilihat dari sudut yang benar mat mbek hanya ahli mencukupkan “korum”, kalau difikir secara logik sebuah band rock leleh yang berpaksikan slam sebagai idola utama takkan lah seorang yang bersuara sengau dan menyanyi ikut sedap mulut main langgar tajuid dan nahu atau kita boleh rumuskan disini suara sumbang mambang boleh menjadi vokalis utama? melainkan dia ada membela polong.

Fendi salim, drummer gantian ijan musa, mempunyai koleksi keset keset aliran alternative, rock dan din beramboi, kerja kilang chrome, mucky pup band kegemaran beliau.


*****************************************************************************


Cerita cerita gua boleh bermain gitar telah dihidu oleh ijan musa. Melalui proksinya udin bopeng telah ditugaskan bertemu dengan gua.

Sikit lagi honda cup pak usop bopeng yang dipandu tanpa menggunakan akal oleh cucunya kecebur kedalam parit ketika meniti titian usang masuk kehalaman rumah gua.

Udin bopeng: malam ni lepas maghrib kitaorang jamming dekat azam studio taman emas, jom la datang, lepak rumah main gitar kapok tak berkembang lah.

Tora: aku kena tunggu motor bapak aku balik daripada surau dulu, apa apahal nanti aku sampai. Kau ajak aku jamming nak main lagu apa? aku bukannya tau sangat lagu yang korang selalu main.

Udin bopeng: ala kau ingatkan je lagu ditepi pantai xpdc dengan lena diulit intan. Part solo kau tak usah risau itu semua aku handel.

Tora: budak budak lain ok ke aku ikut jamming??

Udin bopeng: ala diorang takde hal lagi ramai lagi meriah, kau pun bukannya tak kenal diorang satu sekolah apa. Kau nanti mesti terpukau gaya nyanyian mat mbek yang sharp mengalahkan awie. Aritu dia nyanyi lagu dipenjara janji pehh menyonyot dia punya pegi lah kalau awie ada time tu mau dia jumpa joe mintak join wings balik. Kita jumpa malam ni!!

BERSAMBUNG……………

No comments: