19 November 2009

MENGAPA MESTI ANTARA GADIS part 3

DINAMIK

“Oooowwwhhhh tiada terpaling indah, sewaktu bersama mu intan….” Tarikan chorus mat mbek serak serak basah jauh sekali nak sama dengan ramli sarip.

Belum pun seminit wan nor azlin masuk kedalam bilik studio gua dah terpalet palet tekan chord gitar, Minor masuk Major, Major masuk chord ten, gua jadik hilang tumpuan, sia sia gua prektis dekat rumah tadi.
Wan nor azlin bersandar pada dinding berdekatan dramkit ijan musa, sekali sekala ketawa ketawa kecil melihat ketukkan dram ijan musa yang terpalet palet.
“gadis baru ijan musa tu” entah dari mana jumari muncul berbisik dekat telinga gua.
“demmit!” gua mengeluh.

Ketukkan dram ijan musa yang tadinya macam seorang kaki bangku tiba tiba berubah setanding black dan jojet. Dah macam ada aura ajaib yang masuk kedalam badan dia, pukulan kemas dan rolling teratur, gua jadi kaget. Perangai macam puaka, nak kena ada gadis baru nak main dram betul betul.

Gua dah ready dengan lagu seterusnya, gua menanti arahan daripada udin bopeng. Tiba tiba ijan musa bangun daripada seat dram yang sepatutnya menjadi kerusi kedai makan dan membisikkan sesuatu kepada fendi salim tapi gua kurang dengar butirannya sebab udin bopeng sedang memekak menggoreng goreng solo lagu enter sandman yang gua bajet lagi 10tahun pun dia takkan boleh buat.
Fendi salim mengambil alih posisi dram ijan musa. Mikrofon disambar daripada mat mbek oleh ijan musa, terkedu kedu mat mbek sambil memegang tamborin.
“din main lagu apa lepas ni?” sambil menepuk bahu udin bopeng.
“ni chord lagu tu, Am Dm C G kau follow aku je” udin bopeng berubah spt ramli ms memberikan tunjuk ajar.
Fendi salim mengetuk stick dram 3 kali “tick tick tick”, semua instrumen masuk sekaligus, gua jadik pelik apahal tempo lagu ni jadik slow, apakah gua salah petik chord atau diorang salah lagu.

“antara gadis yang kutemui, kau saja kini dalam renungan, hanya kerana dengan senyuman terpaku diriku…” mendayu dayu ijan musa menyanyi, macam babun panggil hujan, macam romeo panggil markonah, yang tadinya rock keras tetiba tukar rock leleh, suasana dalam studio yang tadinya panas terus suram dan sejuk, bunga bunga berguguran, burung burung beterbangan, unggas ungas keriangan.

Mata ijan musa tidak berkelip menatap wajah wan nor azlin, mulutnya berkumat kamit menyanyi bait bait lirik lagu agar tidak salah apatah lagi terpalet palet, dunia ini jadi ijan musa yang punya walaupun telah diketahui tuhan yang punya dunia ini, perasaan membara rasa cinta dan sayang diluahkan semaksimum yang mungkin walaupun baki akaun asb ijan musa belum cukup hendak membeli sebentuk cincin belah rotan apatah lagi cincin berlian. Wan nor azlin terpaku malu, sekali sekala bermain main manja rambut nya yang gua bajet jarang dishampoo.

Naik loya gua dengar ijan musa menyanyi dan ditambah pula dengan petikan solo avantgad udin bopeng. Macam puaka punya lagu, 5minit gua rasa lama 5jam tak habis habis.
Gua sandarkan gitar tepi amp, bukak pintu studio dan keluar.
“woi nak kemana? Lepas ni lagu gerimis mengundang” kata udin bopeng dengan nada riak.
“gua lepak luar hisap rokok” gua membalas dengan nada tak ikhlas.

Dua tiga ekor cicak bermain main riang dekat lampu kalimantang, hati gua tak seriang cicak yang sedang bermain riang.

Fendi salim keluar dari bilik studio dengan rokok daun dibibirnya.

“diaorang tengah jaming lagi tu, pegi lah layan” kata fendi salim sambil mengetuk ngetuk dua biji batu dengan niat dapat mengeluarkan api menyalakan rokok daunnya.

“aaahhh sual la, gua nak rock keras brader! Bukannya rock yang diorang main tu!!” kata gua dengan nada keras sambil melibas pintu pagar besi kedai. Keras jugak pintu besi ni rupanya.


PERJALANAN PULANG

“Mantap jugak eh aku ketuk lagu antara gadis tadi” kata fendi salim sambil mengulung rokok daun.

“antara gadis bukan titik terakhir rock gua!!” sambil wheelie motor yamaha cup bapak gua. SEKIAN.



No comments: