14 November 2009

MENGAPA MESTI ANTARA GADIS part 2

PANDUAN SESAT JALAN



Gua carik lagi beberapa buah lagu, takkan nak jamming 2 lagu je. Fenomena, seruan, pelayaran, bujang senang, isi atau kulit, kena ada lagu slow rock jugak ni, tiada lagi airmata, teratai, ada lagu matsaleh baru mantap, still loving you, hotel california.



Seperti yang telah dijanjikan pukul 8 malam gua sampai azam studio dengan fendi salim. Bapak fendi salim ni pun satu hal, motor ada dua bijik, ex5 dgn vespa tapi nak kasi anak pakai pun berkira kiraan. Memang dah jadik kebiasaan gua yang menjadik supir fendi salim.

Setibanya di azam studio semua ahli kumpulan dah ada disana.
Jumari tengah menangkap cicak guna lastik getah nak buat umpan mancing esok,
Ijan musa dgn ajis bahran tengah ketawa ketawa miang sambil membaca surat surat cinta kiriman gadis gadis tercinta diaorang berdua, sekali sekala angin malam bertiup membawa bau bedak kuticura yang gua bajet datang dari sampul surat cinta tersebut,
Mat mbek sedang menyelak yelak buku latihan SMDOJ yang gua pasti itu adalah buku lirik lagu, sekali sekala gua terdengar mat mbek cuba menghafal bait bait lirik lagu anak rusa nani.

Dimana udin bopeng?? Dari kejauhan gua terdengar bunyik petikkan gitar yang agak kasar tidak sehalus bunyik gitar kapok gua, sumbang mambang jangan cerita la dah sama macam suara awie nyanyi. Gua terus melangkah masuk kedalam bilik studio. Bila pintu dibuka gua melihat udin bopeng sudah bersedia dengan gitar ditangan.
“Haa ni lah gitar karen” kata udin bopeng seakan pakar lulusan sekolah muzik berkelee.
“tingg tungg tingg tungg tinggg tingg tungg tungg” lagu tune gitar, lagu mesti untuk semua pemain gitar, tali gitar ditune rapi udin bopeng, tapi pada pendapat gua telinga udin bopeng yang sepatutnya ditunekan dahulu.
“sedap sedap” kata udin bopeng sambil strum chord G yang sumbang mambang.
“nah amik ni” gitar jenama yamaha dihulur udin bopeng. Gua ingatkan yamaha cuma keluarkan motor je gitar pun ada rupanya.
“hhmmm eeerrrrr din….din…. apasal tak keluar bunyik ni?” dahi gua berkerut kelam kabut petik tali gitar berulang ulang kali tapi tak keluar bunyi.
“kabel jack kau tak cucuk dekat gitar dengan amp sampai lusa pun dia belum tentu nak bunyik” nada keras udin bopeng mengalahkan cekgu chan guru disiplin SMDOJ.
“ini namanya gejek, kalau lagu part chorus part heavy kau tekan suis ni” udin bopeng mengejas alat penukar bunyi yang dalam bahasa matsalehnya ialah gadjet tapi dalam bahasa kuala udin bopeng ialah gejek.
Udin bopeng bertindak selaku sound enjineer bunyik gitar gua yang entah apa apa entah diapunya bunyik keluar setelah dienjineer olehnya, pada pengamataan gua dia lebih sesuai menjadi penjaga kambing.
Gitar, amp dan gejek berfungsi dengan baik walaupun melebih kepada bunyik pijat, bila bila masa saja sudah boleh beraksi.

Semua ahli band sudah bersedia diposisi masing masing. Gua tengok semua sambil lewa, tak serius dan kurang fokus. Sikap sebegini lah yang menyebabkan mohamat rahmat marah kepada pemuzik pemuzik rock sampai nak memancung mancung rambut
“ok lagu ditepi pantai kita kasi panas dulu” renungan tajam udin bopeng kepada semua ahli band.
Hati gua rasa cuak dan berdebar debar, al maklum 1st timer, diorang semua dah jinak sarkis dah lama training.
Muzik pop yeh yeh yg diberi nafas metal oleh xpdc rancak dimainkan. Bijak jugak rupanya xpdc ni.
Bunyik semua instrumen tak balance Bunyik gitar udin bopeng kuat mengalahkan orang azan, macam dia seorang je yang nak main, akal tinggal kat rumah, tak fikir orang lain. Bunyik bes gitar berdengung dengung je lebih, tapi butirannya takde. Dram dah macam bunyi dung dung cher keceper, kejap kejap nak rolling tapi terpalet palet. Vokalis jangan cerita la, nyanyi dah macam puaka, tunggang langgang, gua tengok kepala mikropon berlendir kena air liur.
Tiba tiba gua rasa tak sedap hati, apasal gitar gua petik petik tak keluar bunyi, dah macam petik angin, gua pun pelik, tadi ok je.
“apa lu ingat ni rancangan muzik muzik apa main miming” Jumari menepuk bahu gua sambil menghulurkan kepala jack cable yang telah tercabut drp gitar gua dan kembali melastik cicak semula.
“????” gua membalas dengan senyuman dan sedikit malu.
Selesai lagu pertama, masuk lagu kedua, lena diulit intan. Terkial kial ajis bahran petik bes line lagu ni konon nya nak sama gaya mcm dalam keset, belum pun masuk rangkap kedua dia dah main ikut gaya bebas.
Tiba part lead gitar solo, udin bopeng masuk menggoreng, astgafirullahalazim, nota pertama je yang ditekan dengan betul, selebihnya dia guna nota kaki, asal goreng, janji gaya macam joe wings.

Tiba tiba tanpa diduga pintu bilik studio terbuka, terpacul susuk tubuh manusia yang gua pasti seorang gadis. Melalui pengamatan gua sekali pandang muka gadis tersebut seperti seorang pelakon drama tv terkenal.
“wawww Wan Nor Azlin!!!” jerit hati gua sambil terpalet palet tekan chord gitar.

………..BERSAMBUNG

No comments: