01 May 2009

Kembalikan!!!!!

Sudah seminggu keadaan Baba begitu.Terperap di dalam bilik.Berita dari Doktor Hambali tempohari betul-betul menyentak hati muda Baba yang penuh dengan keriangan sebelum ini.

"awak hanya tinggal 3 minggu saja Encik Baba untuk bersuka ria bersama teman-teman yang awak sayangi" kata-kata Doktor Hambali bagai halilintar menyambar segenap tubuh gempal Baba.Baba bagaikan tidak percaya,batuk-batuk yang dialaminya sejak minggu lepas adalah kesan dari kanser paru-paru yang telah menular teruk ke seluruh paru-parunya.Berbagai-bagai persoalan timbul dalam kepala Baba,siapa yang akan menjaga kereta mewahnya lepas ini?siapa yang akan menjaga buah hatinya Rini kalau dia dah meninggalkan dunia ini nanti?Siapa itu,siapa ini,macamana itu,macamana ini?seribu satu soalan timbul secara mendadak dari pemikiran Baba.
"Ahh..aku mesti buat keputusan juga" rungut Baba, seiring tangannya mencapai telefon bimbit yang mempunyai 34 miskol dari Rini.

"Kita terpaksa putuskan hubungan suci ini,bukan i tak sayang kat you,tapi i rasa u berhak hidup lebih bahagia dengan insan yang lebih sempurna.Pergilah pada Hamsani,i pasti dia boleh buat hidup you lebih bahagia nanti,pergilah sayang,jangan cari i lagi" jari jemari Baba pantas menaip pesanan ringkas untuk buah hatinya itu,dan selepas itu telefon bimbitnya di padam.

Tiga minggu telah berlalu,tiada apa yang belaku pada diri Baba.Baba telah persiapkan dirinya awal-awal lagi.Hari berganti hari,minggu berganti minggu,namun tiada apa-apa perubahan berlaku pada diri Baba.Malah batuknya sudah semakin pulih."Pelik.."Baba merungut sendirian.
Kad jemputan kahwin diantara bekas buah hatinya, Rini bersama rakannya Hamsani telah di terima semalam,tiada riak-riak kecewa pada muka Baba.Malah Baba puas melepaskan rini ke tangan orang yang boleh dipercayainya,Hamsani.

Pagi-pagi lagi telefon bimbitnya telah berbunyi.
"selamat pagi Encik Baba" suara Doktor Hambali kedengaran jelas di corong telefon.
"selamat pagi" Baba membalas lemah.
"ada berita baik yang ingin saya sampaikan pada Encik Baba"Doktor Hambali bernada tenang.
"apa dia?" ngantuk Baba serta merta hilang,tidak sabar rasanya dia mahu menerima berita itu.
"pertama sekali saya ingin memohon maaf diatas kesilapan saya tempohari,sebenarnya yang menghidap sakit kanser paru-paru bukan awak,maklumat itu datang dari fail pesakit kami yang lain,Sairul Baba.Seorang lelaki keturunan orang asli Pahang.Dan lelaki itu telah meninggal dunia tiga minggu yang lepas"Doktor Hambali menerangkan panjang lebar.
"jadi saya tak sakit apa-apa lah?,saya tak mati la ye?" Baba seperti tidak percaya.
"Tidak,kamu hanya menghidap batuk-batuk biasa saja,maafkan diatas kesilapan saya Encik Baba,nama awak betul-betul hampir dengan nama pesakit saya yang dah meninggal tu,nama awak Khairul Baba,nama arwah tu Sairul Baba" Doktor Hambali menyatakan kekesalan dirinya.
"kalau macam tu terima kasih la tuan Doktor"Baba bernada gembira.
"sama-sama,kalau ada apa jangan malu-malu hubungi saya ye" Doktor Hambali kembali lega setelah penerangannya diterima baik oleh Baba.
"Assalamualaikum" Baba mengakhirkan perbualan
"Waalaikumsalam"

Klik..
Talian putus,Baba melompat kegembiraan.Seperti dilahirkan semula Baba tidak henti-henti mengucapkan syukur kepadaNYA. Namun....kegembiraan itu terhenti setelah dia terpandang kad jemputan kahwin Rini bersama Hamsani di tepi katil.Mereka telah selamat diijabkabulkan minggu lepas.Mata Baba berkaca,hidungnya kembang kuncup,dadanya berombak kencang, telinganya merah...

Dan selepas itu kedengaran jeritan kuat seperti halilintar di seluruh taman perumahan itu...

"Riniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!Hamsaniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!"
Baba meraung.Tapi segalanya telah terlambat untuk Baba.



-akueMpTy-

3 comments:

Anonymous said...

kah kah kah kah

macam haram, aku macam nak lempang je muka kau akuempty...


yg benar,
sai baba

tora corgan said...

kasi la watak sai baba tu mati pastu dia jadik hantu tetek menggangu ketenteraman org kampung linau besar, pastu amir dtg ckp "i'm sori" baru la best apa crita ni mcm crita nang nak!!!

Misya Idris said...

besh besh besh