02 June 2009

Rambut Greenday

Fast forward ke tahun 1995 (tarikh tak ingat)

7.00 a.m.
Semua penghuni asrama High School Batu Pahat berrsiap-siap untuk pegi ke sekolah. Antara manusia yang sedang bersiap-siap ketika nih adalah aku, senior yang disayangi oleh pelajar-pelajar junior (oklah, aku tipu, self-proclaimed jek tuh). Hari tu aku nak berubah sikit dari segi gaya. Disebabkan Greenday memang tengah HOT giler babi, aku amik keputusan untuk buat rambut pacak-pacak macam Billie Joe Armstrong.

"Daniel, bagi aku ko punya gel sikit", sambil mencemik kat minyak rambut Zam Zam warna hijau yang aku memang takde selera nak sentuh hari tuh, semuanya sebab nak bergaya ala-ala Greenday. Tak bando lah wei pakai minyak rambut Zam Zam.

Tanpa banyak soal, Daniel bagi aku sikit gel dia. Dia mungkin sedikit 'jaki' dengan aku sebab tak bleh buat rambut Greenday sebab rambut dia kerinting halus macam rambut mamat negro. "Rambut kerinting pakai gel watpe, kah kah kah....", aku sound Daniel sambil bayangkan rambut dia mesti jadi macam sarang tebuan kalau panjang sikit. Lagipun nak berlagak jadi gangster asrama kena berani sound orang apa....

Aku pandang cermin, sapu gel kat rambut, dan buat rambut cacak-cacak. Disebabkan rambut aku panjang sikit time tuh, so rambut tu tercacak agak tinggi lah. Tapi aku senyum jek sebab tengok dalam cermin bukan keluar muka aku, tapi keluar muka Billie Joe Armstrong. Fuh, cool abis rasanya!

Sampai kat dewan makan, budak-budak semua melahirkan rasa kekaguman sebab rambut aku memang menjadik macam Billie Joe Armstrong. "Neo, rambut macam Greenday lah, cuma tak hijau jek, gerek seh...!", puji junior-junior aku. Kena pulak sarapan pagi untuk pagi tuh roti putih sapu mentega letak gula dengan telur rebus keras, pergghhhh...rasa macam sarapan omputih lah. Time tuh semangat Greenday dah meresap dah, silap-silap kalau join tarian kuda kepang, mesti aku sasau nyanyi lagu 'Basketcase' sambil kuda tu jadi air-guitar.

Dalam perjalanan ke kelas, semua orang yang kenal aku cakap rambut aku best, cool, style dan macam-macam lagi lah. Biasa lah budak-budak baru nak kenal dunia, dengar pujian sikit apalaga, terus kembang lah bontot dengar. Dalam kepala dah start dah nyanyi lagu-lagu Greenday, gaya Greenday lah katakan.

Sampai kat kelas, kawan setable aku, Wee Lee dari jauh dah sound dah, "Fuyoooo...Greenday, you the man la Neo", fuh aku lagi lah galak bila teman sedarjah bagitau pendapat macam tuh. Nak-nak dia pun giler Greenday jugak, yang lain ramai yang feng tau. Sepanjang tunggu guru kelas masuk, aku senyum jek!!! "Fuh, sungguh Greenday aku hari nih", getus aku dalam hati, sambil senyum sampai ke telinga.

"BANGUN, SELAMAT PAGI CIKGU!", Vishnu Varthan menjerit sambil murid-murid lain follow the leader. Cikgu Roslilawati, guru kelas merangkap mak angkat aku (program mentor mentee) duduk dan terus pandang aku.

"NEO, KO PEHAL BUAT RAMBUT MACAM TUH? GI SIKAT RAMBUT", sekali halilintar sudah sound aku la plak. Aku dah hilang akal. Tak kan penat-penat aku setting rambut Greenday pagi-pagi tadi, alih-alih nak kena sikat rambut lak nih. Abis lah hilang Greenday aku.

"Jap cikgu, nanti masa rehat saya beli sikat kat koperasi, pastu saya sikat lah", rayu aku, cuba mempertahankan rambut Greenday.

"BANYAK LA KO PUNYA REHAT. NAH, AMIK SIKAT NIH, SIKAT KAT DEPAN NIH SEKARANG JUGAK!!!", jerkah Cikgu Roslilawati. "SEKARANNNGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!"

Tanpa banyak pilihan, aku terpaksa akur dan pasrah. Tak sampai sejam aku jadi Greenday hari tuh. CEH!

-neofishy armstrong


Photobucket

NI LA RAMBUT BILLIE JOE ARMSTRONG YANG AKU NAK BUAT TUH.

10 comments:

Dottie With Dots said...

kena tukar tajuk post lah Neo. 'Sejam aku seorang greenday'

Misya Idris said...

heheheh cikgu tu jeles kot...

tora corgan said...

Nok gua ada sket muskil:

1."sarapan pagi untuk pagi tuh roti putih sapu mentega letak gula dengan telur rebus keras"
peh bando pebenda hahahahah

2.Bukan ke lu kena penyakit "receding hairline" ke???

Chan said...

wahahaha. keadaan camtuh selalu aku nmpk kat skola aku.

Penulis Kami said...

Dottie - tak sampai sejam lagik

Baby Tiger - cikgu tu dia mmg jeles

Tora - ni cerita zaman bien lah...tp, yg mempunyai teruk mslh tuh kan lu, wa mmg ada mslh tuh sikit, tapi tak nampak lagi pun thinning dia apa....lu tuh lagi nampak..hahahahah

Chan - biasa lah chan, budak2 lah katakan time tuh...hahahah

Basuh Baju said...

err...baik botak je..haha jadi rambut mawi..haha

tora corgan said...

aku ada pakai ilmu santet sbb tu rambut aku gugur, kalau tak rambut aku mcm trent reznor tau!Cemburu!

absence said...

beta siak minyak zam zam wahahahaha botol kaler ijau siol, bau mmg wangi mcm minyak setanggi org mati hahaha sial2, gelak2

kodai|sopan said...

aku kenal cikgu roslilawati tu..mmg cikgu ros tu jeles,sbb rambot die kerenteng xbule bikin rambot cm green day..idop lg ckgu tu..skg aku kamceng gile same beliau..huhu,,ckgu naik toyota silver..kekeke..skg pkai waja jeng..tapi kaler silver..huhu

NEOFISHY said...

kodai sopan : serius lu kamceng dgn dia ke bro?dia memang baik hati beb...cuma wa jek yg nakal sikit.,..tu yg dia membeising jek tak tentu pasal.....tapi memang kenangan time tuh buat rambut alih2 dia jerit suruh tukar...tak glemer langsung!!!