15 June 2009

KUKU

Sewaktu gua sekolah rendah darjah 3, matapelajaran yg gua paling benci ialah matematik. Punya lah wa benci subjek tu wa siap suruh nenek gua doakan lepas solat agar bila tiba waktu subjek matematik ada saja perkara yg tak diingini berlaku yg boleh membantutkan pembelajaran subjek tersebut spt gempa bumi, letusan gunung berapi, resaksa grodut bertarung dgn otromen dipadang sekolah, sekolah terbakar, mat shah baryani kasi makan free nasi baryani dia, cekgu matematik kena selsema babi, tiba tiba salji turun santa klaus dtg kasi hadiah etc etc…

Penyebab utama gua benci subjek matematik ialah pada gurunya, cekgu fatimah. Cekgu fatimah ni punya lah garang dah macam harimau betina kematian laki. Time ngajar dia garang jgn cerita la, kalau kita silap sikit je mula la nak tengking nak sebat pakai rotan nak mengamuk. Mcm mana la nak pandai anak murid asek kena marah je. Yg nak belajar pandai trus jadi bongok. Sepanjang gua sekolah rendah selama 6thn takpernah wa tgk muka dia senyum, madang muncung je mulut dia. Gua siap sempat mengutuk dlm hati tau “ada jugak lelaki yg nak kawen dgn pompuan ni”.

Nak dijadikan cerita pada satu hari tu mcm biasa kelas matematik, dia sudah buat spot check la pulak, wa mcm biasa rilek rilek je, kerja rumah wa sudah siap copy fairuz punya(budak pandai dlm kelas). Kalau ada pop kuiz budak sebelah gua ajam jepun sure tolong gua kasi jawapan.
Tiba tiba sangkaan gua meleset, dia bukan nak spot check pasal matematik tapi dia nak spot check kebersihan kuku. Pehh tiba tiba peluh sejuk mengalir kat dahi gua, gua sudah jadi tak keruan.
Gua baru teringat hari ahad semalam gua baru lepas godak parit main perang perang pakai tanah lumpur parit. 90peratus kuku gua berkeladak, gua lupa nak potong, nasib gua mmg kurang baik hari ni. Turn gua telah sampai, gua hulur tangan letak atas meja, cekgu fatimah dgn senyum sinis, senyuman yg telah bertahun gua tunggu, tanpa soal siasat bucu pembaris kayu panjang kaler kuning hinggap dkt kesemua 10jari gua. Bergenang air mata tahan sakit. Gua balik rumah makan nasi pakai sudu. Sekian.

Pengajaran: biar muka tak hensem tapi kebersihan diri mesti di jaga.

No comments: