09 June 2009

CONNECTION



Cuti sekolah dan majlis perkahwinan mmg tak boleh dipisahkan. Masa ni lah belambak lambak jemputan kawen, takpayah cerita tempat lain la, dkt kampung wa je sabtu dan ahad mggu lepas ada 4 majlis kawen, berak berak jeng makan nasi baryani. Lagi satu tarikan majlis kawen ni bila tuan rumah ada panggil band kenduri kawen, apalagi malam dah boleh joget lambak la.

Masa gua zaman remaja hingusan dulu kalau bab joget lambak ni mana ceruk je kitaorg redah semata mata nak berhibur layan band kenduri kawen ni. Zaman tu blum ada sms lg tapi dia punya info kalau ada band kenduri kawen perform ni kalah kelajuan streamyx, bedesup, connection kaki joget lambak satu batu pahat, drp parit raja membawak ke parit bakar, masuk pagoh U turn ke yong peng beb!

MASA: TAHUN 2003
LOKASI: DEWAN SERBAGUNA TAMAN RINTING


Gua selak dompet, ada rm37.63 sen, last kopek ni tggu gaji masuk minggu depan. Cukup cukup buat tuang minyak motor dgn makan. Memandangkan duit tengah kering ni gua tak balik Bp.
Malam minggu, sungguh membosankan duduk taman megah ria ni, tempat makan tak best, awek awek genit pun payah nak nampak. Nak lepak masai lagi lah out, madang indon je melambak.

Gua start motor bajet nak ronda ronda kat taman rinting. “Dub dub dub duh duh duh” dari kejauhan gua sudah dengar bunyi besdrum, alamak ada harapan ni malam pak maun menari twist!
Gua tgk jam henpon 3310 gua baru pukul 9.20mlm, peh baru nak panas ni, selalunya kalau awal awal ni band baru main lagu lagu moderate 60an dgn dangdut dan ada selit selit sket lagu rock kapak, lagu metalica dgn xpdc blum main lagi ni. Gua pecut yamaha srx gua ke dewan serbaguna dgn lincah.

Malam gelap, mata gua mmg fail waktu malam, dari jauh gua sudah nampak lighting ala ala konsert funfair. Peh dasat jugak eh band kenduri kawen kat bandar, gua bajet ni mesti ada smoke machine.
Gua tetiba rasa taksedap hati sbb gua tak nampak drum set band, yg gua perasaan ada sorang mamat main alat muzik drumletrik yg diketuk sambil berdiri, sungguh tak cool. Sorang main kibod dan seorang main gitarbes, lead gitar wa taknampak plak. Gua tak puas hati, gua pecut lagi yamaha srx gua cepat sampai.

Setiba nya didpn pintu gate dewan gua rasa pelik, sbb ada dua batang pokok pisang diikat dikiri kanan tiang pintu gate jadi mcm pintu gerbang, dihiasi dgn bunga melur yg dipintal berurai urai, cantik jugak, kalau time raya nak jugak gua hias rumah mak gua kat kampung mcm ni, mesti mak gua bangga dgn anak dia ni.

Bila wa dah masuk kedlm laman dewan tu nak carik parking baru lah gua dgr dgn jelas lagu dan muzik yg band tu mainkan sungguh tidak IN dgn jiwa rock gua ni!!
Tujuh lapan oarng mamat sedang terkinja kinja melayan muzik dlm moshpit dah mcm babun makyeh gua tgk. Tiga empat orang mamat yg lepak kat situ sudah mula pandang serong kat gua.
Gua change gear motor ke gear 2, buat Uturn, gua pulas minyak habis pecut keluar dewan. Nasib baik malam tu pakaian gua serba hitam, diorang takdpt cam gua.

Hati panas, gua terus balik rumah layan cerekarama. Sekian.

No comments: