29 August 2010

Diari Ramadhan Osman Bakar 0.2

Hairi: “Mana isi perut ko?”

Kurus sangat ke aku? Aku rasa budak-budak Palestin, Afrika, Colombo, Aspen tu lagi kurus dari aku. Kesian aku. Dulu masa perang dekat Somalia makcik pernah tegur aku macam budak Somalia.



Jacob Bannon mana boleh gemuk-gemuk. Ingat metal ‘dedak’ ke?

Berat aku sebelum puasa 42 kg. BMI memang tak lepas untuk masuk tentera, polis, maupun penguatkuasa majlis. Sekarang dah 19 Ramadhan. Mungkin berat aku tinggal 24 kg. Lebih kurang berat beras kampit cap rambutan yang biasa mak aku beli. Mak aku pun boleh pikul kalau aku sakit melepek lumpuh tak boleh jalan. Dari awal Ramadhan aku memang dah tak selera makan. Lapar sangat tu tak. Cuma dehydrated. Cukup setengah keping murtabak dan air satu cawan. Sangat bersederhana.
Tapi cawan besar baldi la.

Aku dah hampir 2 bulan tak sentuh rokok. Kira sebelah kaki dah masuk zon bebas rokok la. Mungkin sebab batuk ni tak baik-baik. Jangan risau. Nanti baik aku akan aktif semula dalam ‘scene rokok sebatang’. So, kawan-kawan semua jangan letak aku “sekadar dipinggiran” ewahhh!!!

Lepas raya abang aku nak ‘langsung’. Orang lain yang kawin aku pulak yang risau tak sudah-sudah. Ada dua benda. First aku kena jadi bapak pengantin. Duduk depan rumah sambut orang datang, balik salam ‘keruk’. Salam keruk tu aku tak risau. Part nak salam dengan sedara mara yang sebelas tahun tak jumpa ‘tup-tup’ hari tu muncul tu yang aku risau. Mana satu Pak Lang, Mak Lang, Cik Mazen, Mak Lon, Puzi, Wak Cantik aku pun tak tau. Kang aku terpanggil nama orang dah meninggal, tak ke payah?
Second, aku terpaksa jadi PATI di rumah sendiri. Aku balik minggu sudah, bilik aku dah ada katil pengantin. Beta!!! Cadar kaler feveret sultan Brunei. Kalau bilik dah kena ‘hi-jack’, apalah gunanya aku menangguk di air yang keruh.
“Mak, jangan tanya kenapa Ayeh tak balik bulan depan dan seterusnya”.
Sori, aku memang tak jemput kawan-kawan. Bukan aku yang kawin. Esok kalau aku yang kawin, korang nak bawak atuk nenek 7 keturunan pun aku tak kesah.


Aku dengar Juliana Evans dah clash dengan budak buang kes tu. Dia ada fesbuk tak?

3 comments:

NEOFISHY said...

apa ni kutuk2 wa baru clash dgn juliana evan nih? wa yg clash dgn dia tau...wa malas nk layan dia lagik....

lepas ni wa nk tumpukan pada pembuatan lagu....xde masa lah cintan cintun nih....target 2010 bunkface menang AJL....tahun lepas penat wa nyanyi penuh perasaan, tp xde sapa pun yg recognized...jadah!

tora corgan said...

ahhh kerut lah tak jemput member!!!

psssst time lepas majlis tu lu pulak bertunang kan kan aisehmen romli aisehmen steady steady!!!!

Penulis Kami said...

artis mana boleh kecoh2.

no comment