20 June 2010

CARTA PENYESALAN SAYA: TEMPAT KEEMPAT

Putus kawan dgn sally

Ada satu tahun tu seingat gua berumur 6tahun ada seorang budak perempuan sebaya gua bernama sally suka dkt gua, gua kasik bold YEA SUKA!!! Sbb masa kecik gua mmg comel spt kek cawan.
Sally ni cucu kpd mak long jenab jiran sebelah rumah gua, masa tu family dia belum ada rumah sendiri so duduk dgn nenek dia.
Tiap tiap hari si sally ni akan dtg rumah gua ajak gua main main maklum la zaman kanak kanak penuh dgn hiburan dan permainan. Tapi gua tak suka gua rimas. Kalau difikir secara lojik dia cuma nak berkawan dgn gua je, tapi gua yg ter lebih emo tak tentu pasal, ada sampai satu masa gua siap boleh takut nak jumpa dia, gua sembunyik bawah katil!! Mungkin sbb dia perempuan kot gua rasa tak selesa, yg tak cool mak dia siap nak jd kan gua ni menantu dia bila gua dah dewasa, OWWHH NO!!!! gua tak suka!!
Bila masuk darjah satu dia dgn family dia pindah kerumah sendiri kalau tak salah gua dkt pt besar jalan keluang, dia pun pindah kesekolah lain. So hidup gua jadik ceria semula tanpa gangguan.

Fast forward>>>

Hari pertama daftar masuk form one, setelah selesai upacara daftar mendaftar gua terus menuju ke bilik darjah. Dari kejauhan gua sudah nampak seseorang yg gua macam kenal, mimpi ngeri gua datang kembali!! Sah dan tak syak lagi budak perempuan tu sally!!! Pehhh berderau darah gua, nak lari ke atau nak buat buat tak kenal. Sally senyum dan tegur gua, gua dgn tersipu sipu malu membalas tegur, rupanya dia pun masuk sekolah yg sama. Nasib gua mmg baik tak sekelas dgn dia, gua masuk kelas perdagangan, dia kelas sains rumahtangga. Sekolah menengah budak budak pun ramai so gua mmg jarang jumpa dia, kalau berselisih pun gua main tegur angkat kepala je tapi selalunya gua akan gunakan ‘mode halimunan’.
Lama jugak wa tak jumpa sally sejak dia pindah drp rumah nenek dia, sekarang dia dah banyak berubah tak macam dulu, dgn gua pun dia buat dek je maklum lah skrg dah cun muka putih mulus, menjadi kegilaan satu sekolah, semua budak nak tackle dia.

Fast forward>>>

Form 5, hubungan gua dgn sally mcm gitu gitu je, tak pernah pun gua berbual, cuma bertegur sapa hai hai je. Gua pun pelik, dia dgn budak budak lain mmg mesra je tapi dgn gua mesti dia senyap, sama jugak dgn gua, dgn budak2 lain gua ok tapi bila dgn dia gua jadik kelu.
Lepas spm gua terus tak jumpa dia lagi, gua dgr cerita dia tak sambung belajar lagi.

Fast forward>>>

Macam cilaka gua jawab kertas stpm, gua bajet diapunya result mmg melingkup. Jadik nak sedapkan hati mak gua dan agak tak senonoh duduk rumah goyang kaki gua mengambil keputusan utk kerja sementara menunggu result stpm keluar. Gua dgn mizan budak perserai member sekelas apply kerja kilang sulam dekat taman nira.
1st day gua masuk kerja, gua ditugaskan handle mesin sulam bersama seorang pekerja senior yg menjadi tenaga pengajar mesin, guest who???? Sally!!!!! Pehhh apahal gua boleh taktau dia kerja kilang ni?? Walhal gua tiap tiap hari lalu depan kilang ni tapi tak pernah nampak dia!! Dengan rasa berat hati gua gagahkan jugak berpartner dengan dia. Dalam otak gua dah plan, time rehat je gua terus cabut tak datang lagi. Dia pun terperanjat tengok gua. Gua buat dek je, dia tanya gua lebih kurang, gua tanya dia pun lebih kurang terus kitaorang handel mesin sulam.
Ada la dekat 2jam gua membisu, rasa nak terkencing gua tahan je dari tadi. Kalau mcm gini lah gayanya mmg rabak gua kerja. Pelan pelan gua tanya sally kenapa tak sambung belajar lps spm? Dia balas dah malas nak belajar, kerja lagi best dpt duit bla bla bla…. Lepas drp soalan pertama tu gua terus berbual dgn dia, mcm takda apa apa yg berlaku, semua lancar, berbual mcm member rapat.
Gua ckp dgn dia yg gua takde niat nak larikan diri bila jumpa dia masa budak budak dulu, cuma ntah la wa mcm tak selesa dgn dia. “Aku paham” sally jawab sambil tersenyum.
Gua ambil keputusan masuk balik sambung kerja selepas waktu rehat. Sambil sambil moniter mesin sulam gua sempat jugak berbual bual dgn sally.
Wahh sekarang gua tengok sally dah makin cun melecun, putih mulus dan kiut mcm lisa surihani, ramai peminat ni, sampaikan member gua si mizan siap mintak tolong kenen kan.

“Lu nak dia lu kasik ayat la wa memang dah lama kenal dia” menyirap jugak mizan dengar jawapan gua.

Sepanjang gua kerja dkt kilang tu tak pernah terlintas nak ayat sally jadik awek gua sbb gua anggap dia sbg kawan baik, family dia semua gua kenal. Mizan siap cemburu sbb gua baik dgn sally tapi gua dgn dia takde apa apa pun. Ditambah lagi dgn gua yag serba cekai ni sebelah mata pun dia tak pandang.
Lama jugak wa kerja kilang tu dekat 8bulan sampai lah gua dapat kerja dekat JB. Tak lama lepas tu mak gua bagitau yg sally dh menikah dgn budak taman nira.

Jodoh pertemuan di tangan tuhan, cuma gua rasa memang menyesal selama dekat 10tahun gua tak berbual dan berkawan dgn dia. Mungkin jika dari kecil gua berkawan dgn dia agak nya dia akan jadik bini gua kot hahahahaaaa dan gua mungkin tak kerja dkt JB dan tak berkahwin dgn bini wa skrg, mungkin gua tak main gitar mahupun membuat band doom, dan mungkin jugak gua tak lepak dgn budak budak jalan jenang dan menaip utk blog ni. SEKIAN

12 comments:

Qarmadharma said...

sally feri ke apa?

tora corgan said...

feri mana ni? feri batu pahat ke feri muar??

Qarmadharma said...

tu feri nenek engkau

NEOFISHY said...

jadah, ada hati nak tambah lagi satu....tenaga batin x cukup, pandai2 dah nak isi borang nikah lagi satu...jadah

NEOFISHY said...

jadah, ada hati nak tambah lagi satu....tenaga batin x cukup, pandai2 dah nak isi borang nikah lagi satu...jadah

Qarmadharma said...

post comment sekali sudah la. marah sangat nampakkk....

abang dozo said...

salimah mahmood artis veteran eh?

tora corgan said...

salimah mahmod tu moyang kau hahahaa

Baby Tiger said...

wah.. boleh bikin drama la bang!

roda pertama yang bersuara said...

kilang sulam taman nira? kilang name dy 'parit raja' eah?

SUXX said...

hahaha. nice one

tora corgan said...

Encik Roda Pertama, gua dah tau siapa lu, pedada kuning dgn taman nira tak jauh brader, lu siap!!