14 April 2010

ADABI FOREVER

Ada satu tahun tu mak gua kena outstation melawat sedara sakit, jadi gua dua beradik kena diy uruskan diri sendiri barang sehari dua.

Punya lah seronotnya bila mak gua takde dekat rumah, gua bangun tido sedap sedap nak masuk time makan tengahari, gua jalan keluar rumah menuju arah jembatan, gua riki air parit, diapunya air mmg dan sedap paras dada kalau terjun. Gua capai basikal terus kayuh ke port mandi manda. Budak budak dah ramai, apalagi gua kasi berendam sampai kecut, kalau maam besar ada dkt rumah setengah jam je gua berani berendam, kalau lebih mau birat betis kena libas dgn tali pinggang. Ini hari gua jadik king of the kong, time air dah nak surut baru gua naik.

Habis berendam gua terus kerumah samsani, belakang rumah dia ada banyak pokok getah. Wa lepak sana carik bijik getah, gua menyusur parit kecik carik lubuk ikan laga.

Habis tangkap ikan laga dan kutip bijik getah wa terus ke rumah rudy, bapak dia seorang pandai kayu, kalau bab bab seni pertukangan ni mmg bapak dia champion. Bapak dia ada set alat gergaji letrik siap dengan ketam kayu sekali. Memang cool benda tu. Gua kasi rudy sekeping papan yg gua dah lukis bentuk senapang patah, bila potong pakai gergaji letrik ni dia punya hasil pemotongan mmg cantik dan tepat, gua memang cukup puas hati, selalu gua buat senapang kayu potong pakai parang pendek, potong punya potong bukan jadik senapang tapi jadik sudip!

Siap senapang gua terus balik rumah, minum air oren sunkist, makan biskut mery, gua selak tudung saji ada lauk pinggan kosong, terbaik!! Perut dah lapo, gua kasi tanak nasik 1pot, mak gua pesan kalau lapo masak nasik goreng telor dengan kicap. Tapi hari ni tekak gua terasa nak makan nasik goreng, bab nak menumbuk lada mmg gua malas, gua capai duit atas peti ais, gua kasi kayuh basikal pegi kedai. Gua beli benda ni:



Perencah nasik goreng adabi. Gua tengok diapunya iklan dlm tv mcm senang je nak masak, siap nyanyi nyanyi lagi.

Gua letak kuali atas dapur minyak tanah, gua gores mancis kasi keluar api nak nayalakan sumbu dapur, api gua tune sedap sedap jgn besar sangat nnt nasik gosong pulak.
Gua baca instruction belakang peket perencah, minyak masak 2sudu besar, bila kuali dah sedap sedap panas gua masukkan perencah, gua kacau pelan pelan kasik sebati, bau harum pun naik, gua masuk kan nasi putih satu pinggan, gua kacau lagi kasik sebati perencah dgn nasik, mengikut pandangan gua lah dia punya kaler mmg sama mcm nasik goreng beli dekat kedai, dia punya bau mmg best, kembang kempis lobang hidung gua.
Gua amik pinggan arcopal dlm gerobok cermin, sekali sekala nak jugak merasa makan dlm pinggan mahal, ni asek asek guna pinggan free beli ubat gigi darkie.
Gua tuang pelan pelan nasik kedlm pinggan, gua tak risau nasik tumpah tapi gua risau pinggan mahal pecah, karang tak pasal pasal gua kena libas dgn tali pinggang buckle.
Ada mcm tak kena ni, gua tenung gerobok cermin, makan nasik goreng pinggan arcopal sudu garfu mesti la nak yang tembaga, baru la sama mcm dlm rancangan memasak bjkadir.

Gua kasi sudu penuh penuh nasik dan suap kan kedalam mulut, gua kunyah 3 kali kasi sebati, lepas tu telan pelan pelan….pehhhhh……….dia punya rasa!!!!!!!!! Ya ampun!!!!! Sedapnya!!!!!!!! Mcm senang gitu!!!!!!!! Penontonnnnnnnnnnnnnn!!!!! Dah mcm makan pasir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gua letak nasik goreng bawah tudung saji khas untuk adik gua. Gua jalan kebelakang rumah menuju reban ayam riki telor ayam barang sebijik dua.SEKIAN

1 comment:

Qarmadharma said...

macam senang gituuu.......


wahahahaahhaaha BJ kader I Like!!!!