08 March 2010

TAHNIAH KECIK

Bagi korang yang mengikuti Raja Lawak musim ke 4 nih, keputusan telah pun terserlah. Juara ialah Kumpulan Kecik, naib juara ialah Idlan (Abg Kasim Pon Pon) dan Alex menduduki tempat ke 3.

Tahniah untuk pemenang!

JUARA , Kumpulan Kecik (Wan dan Ucop)


NAIB JUARA, Idlan (Abg Kassim Pon Pon)


TEMPAT KETIGA, Alex

Tahun ni ada pembaharuan yang diaorang buat. Ada karpet lawak. Gayanya lebih kurang macam karpet merah yang orang-orang obersi dan tak kurang jugak anugerah-anugerah kat Malaysia ni buat, cuma bezanya, karpet lawak nih membariskan pelawak-pelawak, dengan style diorang, yang tak over...hahahah....ada nampak eksklusif sikit dan nampak grand sikit. Cuma yang tak ada ialah artis-artis popular dan artis-artis yang berpakaian terlebih-lebih over ngengada. Antara yang hadir dalam acara karpet lawak ialah Dato' Jamali Shadat, Hamid Gurkha, Jalil Hamid, Abg Jem (Saleh Yaacob), kumpulan Sepah dan ramai lagi. GRAND PADA STYLE MEREKA SENDIRI.

Pembukaan arena akhir Raja Lawak pun ada sedikit style. Mula-mula ditayangkan cerita pendek macamana si Johan dan Zizan nak ke arena Raja Lawak. Cool but need more improvement.

Malam tadi adalah malam Alex. Setiap persembahan yang dia buat, kena dengan punchline dan target. Daripada cerita mengenai pemandu teksi, sampailah ke muzikal komedi yang dipersembahkan, Alex nampak tak canggung.

Idlan pulak, still gunakan modal Abg Kassim Pon Pon dia, walaupun berubah jadi Burung Hantu. Takde improvisation. Memang bosan. Tapi masa pengalihan persembahan kepada muzikal komedi, Idlan pukul rata. Kalau di bagi pilihan muzikal sapa yang terbaik, memang susah nak tentukan pemenang antara Alex dengan Idlan.

Kecik malam tadi adalah persembahan terburuk diaorang. Punchline tak kena. Komedi sedikit merapu walaupun ada gak yang menjadik, tapi hasil persembahan diaorang adalah yang terburuk sekali. Masa muzikal komedi lagi haru. Dengan mic yang tak berfungsi, nampak persembahan diaorang semakin terganggu dan lari tune. Boleh dikatakan, kalau dinilai berdasarkan persembahan pada malam akhir Raja Lawak, Kecik memang tak layak langsung untuk menang.

Tapi, ada tapinya, persembahan konsisten diaorang sepanjang minggu melayakkan diaorang untuk menang. Kira macam piala liga jugak lah, bukannya kalah mati. Kalau kalah mati tu lain ceritanya.

Diaorang mendahului undian hampir 67%, satu pencapaian yang tinggi. Tak mungkin dengan undian hanya satu malam, Kecik boleh turun takhta.

Di akhir rancangan, tak ada selingan persembahan seperti Raja Lawak sebelum nih, sedikit sebanyak kemeriahannya terganggu, sebab cepat sangat klimaks.

Apa-apa pun, tahniah pada semua pemenang, pada aku, tiga-tiga adalah pemenang sebab dah dapat masuk akhir.

Ada orang kata raja Lawak ni nonsense, macam bodoh, tapi pada aku, ini antara program yang 'BERANI UNTUK BERUBAH' dan tak stereotype, walaupun caranya mungkin melibatkan undian, tapi persembahan perserta tak sama dengan semua rancangan realiti, dan yang paling penting, aku boleh ketawa tengok rancangan nih.

Orang bando memang tak tengok Raja Lawak, orang kampung jek tengok. Tengok daripada peserta pun dah tau golongan macamana yang tengok. Apa standard ek orang bando tengok Raja Lawak?

1 comment:

tora corgan said...

bole ar layan la, aku bayo apa astro rugi ar kalau tak tengok!!