08 October 2009

Impian Saya



sejak berkuburnya season finale, aku jarang lagi dengar lagu-lagu emo rabak reprisal. lagu-lagu hardcore malar segar tahun-tahun kebangkitan scene johor bahru hardcore aku simpan dengan baik dalam vault mp3. terkadang, kalau telinga aku dah separa tepu dijarah amukan metalcore sehari-hari, terasa rindu nak dengar gesekan biola dan alunan akordian kugiran dulu-dulu yang mengusik jiwa. kalau dulu aku hafal sebiji-sebiji senikata lagu-lagu ni, tapi sekarang, sejak rajin makan kepala ikan, semut dan epal hijau, semua dah tinggal bait-bait akhir sahaja.

antara banyak-banyak band yang memberi pengaruh pada perkembangan hidup aku, tak lain dan tak bukan, raja emo hardcore jb, REPRISAL. tahun 90an kalau tak kenal 4 orang budak ni dengan seorang vocal chubby-nya memang bukan hardcore la. balik tolong mak uli tepung buat kulit karipap lagi baik. aku membesar pada zaman REPRISAL menakluk empire hardcore johor pada ketika itu. kalau nama reprisal ada dalam flyer gig, alamat gig tu memang boleh 'tarik' crowd yang ramai. kalau sekarang ni ibarat RESTRAINT la gamaknya. akan berduyunlah budak pakai baju sama design datang gig tu, beratur buat two step, three step, gerak tempur dan sebagainya.

uniknya reprisal ni pada aku, terletak pada baris senikatanya yang cukup beremosi. lihat saja pada kulit belakang cd-nya, hampir semua tajuk lagunya sangat sinonim dengan konsep emo yang mereka bawa. in agony, suffer and torment, my hope, life saddest moment dan yang lain adalah lagu-lagu yang tangkap lentok dan tangkap nangis kalau dihayati sorang-sorang dalam bilik lepas clash dengan kekasih.

"My feeling are hard to decipher sometimes, I guess you would have to read my mind
All I know that you mean so much to me, and the thought of you not by my side, leave me in agony....."

"without you in my life, I’d feel so blue, the ocean water would run over my soul, putting salt in my open wound, can you understand the pain that I’ve gone through, can you understand that I want-to-be with you to..."


dan

"Sadness now blinded with tears, wrap my life from the distance of you, impossible to conceal my agony, my tears flow free, why must I suffer and torment, when you laugh at me..."

kalau anda-anda yang hati tisu, selepas clash dengan kekasih, dengar lagu ni, memang berladung air matalah lepas tu. serius. tapi tu semua tinggal kenangan mengusik jiwa. REPRISAL dah mendiamkan diri beberapa tahun. ada khabar yang mereka mahu bersatu kembali. tapi komitmen terhadap perkara lain telah membantutkan usaha murni ini. aku faham. dalam satu tubuh, kadangkala ada organ yang tak dapat dikawal oleh sistem saraf dan otak. sebagai contoh yang paling mudah, otak dan perut. otak memilih untuk makan kuah kacang buatan ibu yang 'menendang', tapi perut tidak menyenanginya. konsikuen, berulang-alik lah aku ke tandas.
sekian.