05 February 2009

Seorang Kosmikurious yang menyampah

Seorang Kosmikurious yang teramat menyampah

Sebenarnya agak payah menjadi seorang penulis ni. Apatah lagi sesebuah penulisan itu adalah penulisan yang melibatkan komuniti. Aku bukannya enteng memandang sesuatu perkara yang aku kira bakal memberi sumbangan kepada cara seseorang itu berfikir kerana ‘diberi’ tanggungjawab itu bermakna ‘harus’ memikulnya. Edukasi pemikiran manusia itu adalah sejajar dengan apa yang dibacanya. Biarpun ditimbang cara mesti sikit terkesan di hati hatta kepada perlakuannya. Bebas memilih tidak semestinya benar. ‘Benar’ itu siapa yang menentukan? Hukum alam menyatakan benar dari segi teorinya logik, dari segi ‘timbang cara’ nya seni. Seni itu tiada apa yang salah – kerana itulah walau bagaimanapun perlakuan atau idea yang kadang kala tidak masuk akal hatta kejauhan dari normal itu dianggap seni. Masuk pula bab hak asasi manusia iaitu pilihan. Eskapis? Mungkin juga. Aku bukanlah sang bijaksana yang wajar mengupas persoalan ini. Mungkin aku boleh tinggalkannya kepada yang pakar. Err.. lebih mengetahui. Kamu itu sang pakar.

Patutlah aku sebagai penulis baru di blog kesayangan warga komuniti batu pahat ini memperkenalkan diri. Oh.. terima kasih kepada sang Qarmadharma kerana menjemput aku ke sini untuk berfoya-foya dengan sembahan kata yang sememangnya ‘tak boleh pakai’ tanpa dihalusi kerana kadangkala lidah tidak butir berbicara, hati menjadi tukang cerita. Kenali sahaja aku dengan nama kosmikurious. Seorang yang bukan siapa-siapa jika difahami. Hatiku pada muzik yang juga tempat pelarian. Hobiku di masa lapang agak gay bagi sesetengah manusia iaitu berkenaan dengan ‘kek’ dan aku jarang mempunyai masa lapang itu. Aku ada menyimpan sejenis obses terhadap makhluk Tuhan yang benama manusia kerana bagiku setiap manusia itu berbeza dengan kelebihan masing-masing dan aku cukup teruja untuk berbicara mengenai idea. Bukannya hal seluar dalam orang. Sebab itulah aku cukup defensif untuk tidak berkongsi hal peribadi – kerana itu bukanlah sesuatu yang menyeronokkan kedua-dua belah pihak. Bukan? Ada orang suka sindir menyindir, berbicara sinis tetapi denganku tolonglah cakap ‘tegak-tegak’ kerana aku seorang yang berterus terang. Biar sakit janji ikhlas. Oh, aku masih single :) . Itu yang kamu tanya?

Sumber penulisanku adalah hati. Aku tiada masa menulis menggunakan otak mungkin kerana dengan otak aku terpaksa menduga dan bertimbang rasa maka aku akan persembahkan lebih banyak penulisan emosional berkisarkan hati berlandaskan perasaan lagipun aku ada blog sendiri yang jarang juga aku singgahi. Juga bersifat emosi tetapi lebih peribadi Ya, katalah aku ini apa sahaja kerana aku ini sudah lali dengan omel-omelan murah. Sebagai seorang individualis, aku hanya menegakkan diri sendiri dan cebisan-cebisan murni hanya terkesan bagi mereka yang mempunyai hati seperti aku.

Aku tidak pandai mengubah dunia sebelum diriku.

Salam perkenalan semua.

Kosmikuriousoff.

8 comments:

Anonymous said...

kosmik bergema.
aku larongkan saja sesiapa yang sealiran dgn komuniti jalan jenang asal tidak merepek-meraban(maksudnya politik kepartian). kerana teori kita hampir sama- walau dunia parallel ini ada 4 dinding, cuma berbeza herot-berot kata dan tinta. oooh! kek tidak gay. berbual-ular begini lebih gay. ya, baik kita ckp tegak-tegak. tidak perlu tunjuk status kamu single atau gay sebab disini semua berbual tak membezakan kelamin.

tidak perlu mengubah dunia. biarkan ia jalan terus. kerana ia ada yang mentadbirnya.

tora corgan said...

peh lu terer buat kek ke? ajar wa buat cheese cake la brani?

Anonymous said...

aku masih menunggu si tolol berbicara....

Abang Dozo said...

bro kosmik.....

selamat datang ke komunite lusuh. komuniti sememangnya ada bermacam-macam kawan-kawan. lain komrad, lain pendirian.

aku menghormati pendirian diorang yang boleh dipanggil sebagai satu koleksi peribadi yang tidak boleh dikacau ganggu. aku sememangnya kenal diorang ni.

tak dinafikan baru-baru ini wujudnya sesetengah karektor-karektor baru yang sedap meraban berbual suping-suping dan menimbulkan ketidakselesaan pada warga komuniti yang sediada. kerana secara tidak langsung bahawa sesetengah karektor-karektor baru itu telah menciritkan integrity blog komunite lusuh jalan jenang ini..... antara sedar atau tidak.

err... aku lebih suka menulis tentang pengalaman hidup aku daripada luahan serius. kalo aku luah serius, nanti kepala hotak aku ni pening. tapi aku boleh membaca penulisan serius dari warga jalan jenang yang lain. no problem.

harap bro kosmik tak kisah dengan isi penulisan aku aka abang dozo aka kerry king aka eric johnson (poyo) wannabe yang seterusnya bagi meng'kaler'kan blog komunite lusuh jalan jenang ni ye.....

kosmikurious said...

thanx abg dozo.saya cool selagi ianya tidak bersifat provokasi.pelbagai penulisan saya boleh terima.inilah warna jalanjenang.warna itu menambah rencah ke atas masyarakat yang rata.saya suka.

tora corgan said...

sitolol tu siapa? ian mackye?

Anonymous said...

jan jani janardhan parampampampampampammmmmmmm
ulang 9 kali

hegira said...

ok.

tunggu tulisan selepas ni.