07 November 2010

BOHJAN (bahagian 1)

Gengster mana ada nama Azizan????

Lu orang pernah rasa jadi gengster? Lu orang pernah sepak budak dan budak tu tak melawan? Lu pernah sepak budak yang tinggi lebih dua inci dari lu? Dan lepas tu lu pulak kena sepak dengan cikgu disiplin? Izinkan wa berkongsi cerita zaman gengster gua dengan lu orang buat jadi iktibar dihari muka. Semoga anak-anak lu orang tak ikut jejak langkah wa yang jauh tersasar dari tujuan lu hantar anak lu orang pergi sekolah. Malaysia Makkel.........

Dulu masa sekolahsekolah, cara mudah nak nampak pailang, lu kena ada geng. Tak kira la geng apa. Geng pukul budak ke, geng muzik kuburan ke, geng usung awek ke hulu ke hilir, geng lelaki memakai gincu bibir, geng ulat buku, geng surau dan macammacam geng pelik yang wujud kat sekolah. Lu kalau jalan kat sekolah sorangsorang, makan kat kantin sorangsorang, pergi toilet hisap rokok sorangsorang, lu memang manusia pelik la. Tak campur masyarakat. Monyet sumbang. Tak pun lu memang ada keturunan penyakit berjangkit yang patogennya bergerak melalui udara.

Tahun pertama wa masuk era sekolah menengah -era ke'gangster'an- wa dah kena kejutan budaya. Ada lebih dari 10 suku dan beberapa kabilah dalam sekolah tu. Semua ada kawasan sendiri yang orang luar tak boleh sukasuka masuk. Lebihlebih je lu memang mintak kena tarik belakang bangunan la. Wa pernah tengok satu mamat, kecik je, (tapi sekarang dia lagi besar dari wa), kena sauk bai. Sebab dia kecik je. Tertukar selipar masa balik surau lepas Kelas PAFA. 18 orang kepung sorang. Tak kering darah lu??... Justeru, untuk wa rasa selamat dan diselamatkan, wa kena join salah satu geng-geng ni. Macam Ritual jilat darah lu punya bloodbrother la lebih kurang. Lu kalau pernah tengok filem The Warriors tahun 1970'an tu, lebih kurang la. So wa dah riki, buat RnD semua, geng paling senang wa nak diserap masuk ialah: Geng tingkatan 5, Geng Abang-Abang.

Kebetulan abang wa adalah salah sorang yang separa pailang jugak la dekat sekolah tu sebelum dia masuk vokasional. Kalau sebut nama dia, budakbudak tak takut. Tapi kalau sebut berapa jumlah ahli geng dia, kecut perut jugak la. Pergi sekolah, makan kat kantin, hisap rokok dalam toilet, cabut sekolah, balik sekolah. Pendek kata, memang dah blood la. Walaupun time tu wa cuma pencacai tukang seludup rokok masuk pagar sekolah. Sebab-sebab gua dipilih menjadi smuggler adalah kerana wa ahli yang muka ada nur iman. Muka orang beriman ni pengawas respek dan tak kena tahan time masuk pagar sekolah. Strategi yang sama digunakan oleh imigran Cuba membawa masuk curut ke pasaran gelap Amerika. Bijak tak?

Ku sangka panas hingga ke petang. Wa lupa yang Geng Abang-abang ni bila dah lepas SPM diorang blah keluar.


, bersambung......

4 comments:

tora corgan said...

jibai kenapa nama gua yg dipergunakan?? why? why??
lagi sekali nama gua naik i saman u court dalam!!!

pssst iyenmyden pegi tak??? teket start jual selasa ni

John Doe said...

wa dah sumpah semerah padi dengan mak wa tak pegi parti liar lagi sampai umur wa menjangkau 23 tahun.

promisss

NEOFISHY said...

bodo ni umur 23...wahahhahahah

tora corgan said...

hahahahahaaaa mcm biasa dgr je 23 ni hahaahhaaaa