09 August 2011

CHANGE OF WIND: pengalaman pertama saya dengan album Scorpions



1979, album keenam Scorpions Lovedrive telah diriliskan.


Tiga tahun selepas itu…..


Sumber muzik gua ialah sepupu gua yg berbeza umur dlm 15tahun dgn gua.
Dkt rumah dia ada byk koleksi kaset album pop yeh yeh dan 70an, merasa juga gua dgr lagu ahmad jais, sanisah huri dan yg paling best album lawak Jamali shadat bersama atan.
Zaman tu muzik rock gua tak layan sgt, paling rock gua dgr sweet charity dgn nassier wahab.
Gua terpandang kotak kaset album Lovedrive ni dlm almari kaset, pertama kali gua dengo nama band Scorpions ni, gua tenung lama gambo cover album tu, penat jugak gua memikir, agak agak berapa byk lah agaknya chewing gum diorang pakai nak siapkan photo shoot gambo album ni, sekilo? 5kilo?? mau kebas mulut budak yg kena kunyah chewing gum tu.
Semenjak dari hari itu gua quit scene makan chewing gum.


*****************

Gua baru tau Scorpions telah meriliskan 18 album sepanjang karier seninya. Gua hanya tau lagu rock ballad popular drp band ini saja still loving you sbg contoh, gua terlepas pandang dimana album album terawal Scorpions juga memang IN dgn citarasa gua.
Uli Jon roth merupakan gitaris terawal Scorpions yg paling gua minat.


Notapakaki:

“wei lead gitar Mathias jabs, seken gitar Rudolf shenker lah” kata brader Dozo yg merupakan anak kelahiran Jerman.



No comments: