07 December 2010

Fakta Menarik 1 Muharram 1432 H



Dalam Islam, tudung atau kerudung merupakan pakaian yang digunakan untuk menutup bahagian kepala seorang wanita. Bertudung adalah perintah Allah kepada setiap wanita Islam. Setelah seseorang wanita memeluk Islam maka wajib baginya bertudung sebagai sebahagian dari menutup aurat. Sementara kerudung sendiri di dalam al-Qur'an disebut dengan istilah khumur, sebagaimana terdapat pada surah An-Nuur ayat 31: "Hendaklah mereka menutupkan khumur (kerudung-nya) ke dadanya."

Darjah pemakaian tudung berbeza-beza mengikut tempat.

* Di sesetengah negara Arab, pemakaian tudung (atau salah satu keluarganya) diwajibkan. Di sesetengah negara lain pula, ia tidak diwajibkan, tetapi merupakan adat masyarakat.
* Di sesetengah tempat seperti

di rantau Asia Tenggara, tudung dilihat sebagai pilihan peribadi. Ia merupakan hak wanita itu sendiri untuk memakainya atau tidak.

Nota Stokin:

*fakta diatas aku hijack dari WIKIPEDIA. bukan semua fakta Jimmy Wales kita boleh pakai. dia pun pening.
*petang tadi aku bawak adik dan mak jalan-jalan dekat Angsana. adik aku belek-belek satu tudung dia berkenan. salesgirl tu bagitau harga tudung tu RM126.00. adik aku letak balik.
*dalam kereta adik aku kata "pakai tudung je, tak payah pakai baju". aku rasa itu tudung bini sultan brunei pakai.
*btw, zeti aktar aziz menang tokoh maal hijrah, dan bukan Juliana Evans

2 comments:

tora corgan said...

cehh ye ke bwk mak dgn adik?? ke..........................

Penulis Kami said...

juli tak pegi. dia senggugut :(