19 June 2011

ABDUL WAHUB DAN BANGSI AJAIB part 5

Tuner adalah satu gejet yg paling penting dlm permainan gitar agar bunyik gitar tersebut sentiasa dlm tune dan tidak sumbang mambang. Tak kira lah gitar yg berharga semahal 10riban sehingga yg semurah gitar pinjam kalau tidak di tune dgn betul mmg tak guna pemain gitar tersebut.

Pada gua lah kan tune gitar adalah fundamental/asas yg paling penting sekali. Masa gua start main gitar dahulu tiap tiap hari gua dtg rumah brader sabah yg kerja nyawit kelapa dkt kampong gua suruh dia check betul tak tuning gitar kapok gua, sampai lah gua boleh berdikari tune gitar sendiri.



Ini lah tuner pertama gua beli tahun 2003. ikutkan hati mmg gua taknak beli pun, tapi bila first time pakai gitar Karen diapunya nak tuning mmg mcm celaka, sumbang mambang habis, tune gitar kapok dgn gitar Karen mmg lain sket, kalau tak betul betul dgr diapunya pitch mmg sumbang lah tune gitar tu. Maka alat yg paling senang gua gunakan tuner ni.

Hari ni tamat lah riwayat tuner ni berkhidmat dgn gua. Maka gua gantikan dgn tuner yg nampak steady sket, boleh diletak didlm pedalboard dan boleh ditekan menggunakan kaki...cewahhhhh.......



Apa apa pun, Selamat hari bapa utk gua!!!SEKIAN.

No comments: